România Green Building Council a instalat o stație de încărcare pentru vehiculele electrice, montată de către E-Motion Electric. Aceasta se numește E-Motion Wall Box și este dotată cu un singur punct de încărcare de 230 V și 16 A. Accesul este restricționat printr-un card de tip RFID, care va fi oferit de RoGBc. Mihai Malcolt, director tehnic la E-Motion Electric, prezintă avantajele unei astfel de stații de încărcare și posibilitatea unui oraș mai verde.

RoGBC: Ce tipuri de vehicule se pot încărca la aceste stații?

Mihai Marcolt: Se pot încărca de la această stație toate tipurile de vehicule electrice, singura diferență constând în timpul de încărcare, în funcție de capacitatea acumulatorului fiecăruia.

RoGBC: Cum plătim la o astfel de stație?

M.M: Având în vedere că acest trend este încă la început în România, aș propune să aplicăm modelul vestic și să oferim gratuit serviciul de încărcare celor câțiva temerari pe care îi avem în acest moment în București. O mașină care se încarcă de la 0 la 100% poate consuma energie în valoare de 5-6 Ron.

RoGBC: Câte astfel de stații mai sunt în București?

M.M: Mai sunt patru stații și cu siguranță în multe alte puncte, începând cu anul 2014.

RoGBC: Ce autonomie are o mașină electrică?

M.M: În momentul de față mașinile electrice de clasă mică sau compactă aflate în utilizare cu tehnologii de acum 2-3 ani pot parcurge în medie 150 de km cu o baterie încărcata complet. Însă tehnologiile avansează, iar mașinile din aceeași clasă lansate în acest an pot parcurge aproximativ 200 de km si chiar mai mult dacă ne uitam la anumite mașini electrice din clasa de lux.

RoGBC: Unde veți mai instala astfel de stații?

M.M: Ne propunem ca anul viitor să instalăm stații de încărcare mai ales în mediul semi-public, în care utilizatorii de mașini electrice staționează mai mult de 1h, dar și în mediul public cu ajutorul autorităților locale și centrale care sperăm că ne vor susține în inițiativele pe care le avem.

RoGBC: Cum vedeți în următorii 5 ani creșterea pieței de vehicule electrice?

M.M: Este greu de estimat, deoarece ultimii ani au avut fluctuații în ceea ce privește creșterea fenomenului, cel puțin la noi în țară. Poate acest lucru se datorează și mediului economic în care ne desfășurăm activitatea, dar cred că statul ar trebui sa facă mai multe pentru încurajarea fenomenului electric. Însă ce pot să vă spun clar este că anul 2013 a fost ceva mai bun decât 2012 și sperăm ca această evoluție să se amplifice în anul 2014.În următorii 5 ani, dacă ritmul de creștere se amplifică așa cum estimăm noi, ar trebui să vedem pe strada că într-adevăr există transport electric real prin utilizatori și infrastructură.

 

Autor: Ioana Diaconu

About The Author