Inginerii de la Volvo Construction Equipment dezvoltă sisteme inteligente de transport care ar putea reduce consumul de combustibil cu până la 30% în anumite aplicații dar și creșterea siguranței în exploatare. Eficiența consumului de combustibil este o prioritate de top pentru deţinătorii de utilaje pentru construcţii.
”Unul dintre proiectele avansate de inginerie la care se lucrează este o tehnologie de comunicare wireless” declară Peter Wallin, Coordonator pentru Cercetare la Volvo CE. „Prin creşterea nivelului de inteligenţă a utilajelor şi prin faptul că putem face ca utilajele să “vorbească” între ele, putem reduce costurile de operare prin îmbunătăţirea eficienţei consumului de combustibil, crescând în acelaşi timp siguranţa în exploatare şi menţinând nivele ridicate de productivitate. Până acum ne-am concentrat pe segmentele de cariere, agregate şi construcţii de drumuri – dar aceste tehnologii pot fi aplicate în toate operaţiunile în care lucrează utilaje Volvo.”
Optimizarea flotelor
Volvo CE a efectuat teste pentru a calcula potențialul de economisire de combustibil prin utilizarea comunicaţiei M2M la camioanele articulate de carieră care lucrează în segmentul cariere şi agregate. Astfel a fost monitorizat un camion încărcat cu piatră de un excavator, transportând încărcătura către un concasor. Utilajul a fost echipat cu un sistem de măsurare a consumului de carburant. Camionul a fost condus de-a lungul testului de mai mulţi operatori, atât păstrând viteză constantă cât şi cu viteză variabilă, cu timpi diferiţi de staţionare la ralanti, cu sau fără opriri pe traseu.
Testele au arătat că atunci când camionul s-a deplasat către concasor mai rapid decât era necesar, aşteptând astfel pentru a fi descărcat, consumul de carburant a fost cu până la 30% mai mare decât în cazul in care camionul s-a deplasat de-a lungul traseului stabilit cu viteză constantă, nefiind nevoit să aştepte pentru a fi descărcat.
Testele efectuate în Braas – Suedia au continuat şi în site-urile clienţilor, fiind monitorizat modul în care sunt folosite utilajele pentru construcţii. S-a observat că adesea, mașinile sunt conduse la viteză maximă, dar când te uiți la timpul petrecut la ralanti este clar că acest lucru nu este întotdeauna necesar. Atunci când mașinile staţionează, așteptând să descarce, se pierd timp și bani. Prin utilizarea M2M
operatorul va ști exact când trebuie să ajungă la concasor și cu ce viteză să se deplaseze pentru a ajunge acolo. Prin reducerea vitezei şi a timpului de funcţionare la ralanti, se reduce consumul de combustibil și uzura utilajului.
Perspective
Următoarea etapă a proiectului va fi de a furniza operatorului informații în cabină – cum ar fi viteza recomandată de deplasare și momentul ţintă de sosire. Cu astfel de informaţii disponibile în timp real, sistemul va ghida şi sprijini operatorul pentru a obţine cel mai eficient consum de combustibil. Dacă toate utilajele dintr-un şantier ar fi echipate cu această tehnologie, acestea ar putea fi conectate la un centru de control – cum ar fi o tabletă folosită de managerul punctului de lucru, iar acesta ar avea posibilitatea de a optimiza eficienţa flotei ca întreg. Rezultatele care vor fi obţinute cu acest proiect vor determina dacă, timpul şi cum această tehnologie va ajunge pe piaţă.
Siguranță activă
Un avantaj incontestabil al creşterii „inteligenţei” utilajelor este abilitatea de a introduce siguranța activă. Volvo și-a stabilit ca obiectiv reducerea la zero a accidentelor în care sunt implicate utilajele, iar tehnologii viitoare de comunicare precum M2M vor juca un rol major în realizarea acestui scop ambiţios. De exemplu, dacă se combină tehnologia de comunicare M2M cu un sistem de frânare automată, acesta ar preveni posibilitatea unei coliziuni între două mașini Volvo, iar prin echiparea muncitorilor site-ului cu un transmițător wireless, utilajele ar putea detecta oamenii, evitând astfel accidentele.
www.volvoce.ro