JOBUL VIITORULUI:ROBOTII SAU OAMENII?

”Dacă-ţi place ceea ce faci, nu vei munci nicio singură zi din viaţa ta”, spunea Confucius. Ce înseamnă de fapt acest lucru? Ca atunci când faci ce îţi place nu simţi acest lucru ca pe o condiţionare, ca pe o sarcină de muncă în schimbul căreia primeşti o sumă de bani pentru valoarea pe care ai adus-o. Când faci ce îţi place simţi libertate, siguranţă, bucurie, eşti mai creativ, găseşti soluţii rapid şi rămâi tu însuţi.

Dar cum va arăta oare jobul viitorului?

Există în lume, constante şi variabile. Variabilele sunt cele care ne arată că lumea este în continuă mişcare, ca lucrurile se schimbă că progresul nu poate fi oprit. Suntem asaltaţi zilnic de digitalizare, automatizare care nu mai sunt viitorul aşa cum sloganele trâmbiţau, ci sunt chiar prezentul însuşi, dovada clară că lucrurile se mișcă cu o viteză uimitoare în trend cu necesităţile directe ale oamenilor şi ale industriilor. Trendul global este de a standardiza operaţii, de a automatiza acţiunile repetitive care pot înlocui pe baza unor programe şi roboţi dotaţi cu inteligenţa artificială oamenii. Sună ameninţător: să înlocuiască oamenii. E o paradigmă uneori greşit înţeleasă pentru că, în mod real, aceste modele de automatizare, roboţi industriali, au la bază o filozofie umanistă şi holistică. Constanta o reprezintă omul. Conceptul se bazează pe ideea centrală că oamenii, prin natura lor, sunt unici. Caracterul, educaţia, gena, talentul şi absorbţiile de-a lungul timpului în viață fac din om o entitate unică şi de neînlocuit prin energie, atitudine şi puterea indestructibilă de a crea.”Maşinile” au fost create tot de om şi scopul lor a fost gândit pentru a-i da omului timpul necesar să creeze nelimitat şi să interacţioneze cu alţi oameni pentru a crea împreună lucruri magnifice pentru omenire.

Automatizarea are numeroase avantaje printre care cele mai importante sunt: productivitate mărită, efectuarea de lucrări cu precizie, siguranţă sporită în timpul efectuării jobului, dar cel mai mare dezavantaj este reprezentat de îngrijorarea oamenilor că jobul lor ar putea fi înlocuit de către o maşinărie în următorii ani. De asemenea, există şi o latură care este adesea uitată, automatizarea unor locuri de muncă va crea altele noi.

În anul 2016 a fost realizat un studiu care estimează că până în anul 2020, 5 milioane de joburi vor fi pierdute din cauza automatizării. Totul datorită faptului că abilităţile necesare unui job în 2015 sunt diferite faţă de cerinţele din viitor. Locurile de muncă ale viitorului vor fi mult mai interesante decât cele din trecut. Munca oamenilor din fabrici, dar şi activităţile ce necesită forţa fizică, vor fi înlocuite, în mare parte, de maşini. În schimb, viitoarele locuri de muncă se vor baza mult mai mult pe creativitate şi gândire critică. Maşinăriile ne fac de fapt o favoare.

Trebuie să avem în vedere avantajele directe pentru specialişti, pe care le aduce automatizarea: ne oferă oportunitatea de a fi „prezenţi”, de a oferi clienţilor ceea ce înseamnă consultanță personalizată, atenţia necesară la necesităţile reale ale afacerilor lor, colaborarea şi deschiderea reale pentru că tocmai acest lucru ne deosebeşte de roboţi: gândirea selectivă, emoţia, simţirea, ideea, soluţia unică pentru fiecare client. 

Marile companii care investesc în know-how, pentru care ideea, viziunea, inovaţia sunt elemente de bază în a dezvolta pentru viitor produse, servicii, investesc în oameni, caută talente pe anumite segmente, apreciază “altfelul” pentru că de acolo vin proiectele geniale care aduc valoarea adevărată .Meta competentele viitorului, aşa cum specialiştii deja le-au creionat, sunt: gândirea de tip design care constă în a dezvolta un alt mod de gândire, aceea în care ne închipuim probleme. Dacă definești probleme și moduri de rezolvare, creezi mai multă valoare decât dacă doar rezolvi problemele identificate de alții, autodisciplina, antreprenoriatul şi autonomia.

Ar fi ideal să nu uităm tot ce avem, ce creăm este pentru om şi nevoile lui primare sau evaluate. Oamenii nu vor fi înlocuiţi. Din contră, ei vor fi stimulaţi să fie unici, autentici, să vină cu talent, cu opinie personală, energie şi schimbare din interior către lume.

De Mihaela Ianole, Responsabil Marketing, STILL Material Handling Romania