Introducerea recentă a noilor normelor de etichetare UE pentru anvelope a condus la concentrarea pe eficientizarea consumului de carburant, aderența pe carosabil umed și zgomotul exterior. În timp ce aceștia sunt factori importanți pentru întrebuințare, există și alte caracteristici ale anvelopei de luat în calcul pentru maximizarea beneficiilor economice. De aceea, alegerea corectă a anvelopei în funcție de aplicațiile cărora aceastea sunt destinate, în combinație cu întreținerea lor corectă, este esențială.
Goodyear Dunlop recomandă flotelor de camioane să urmeze câteva sfaturi pentru a extinde durata de utilizare a anvelopelor și pentru a obține cele mai bune performanțe de la anvelopele pe care le dețin.
Alegerea Anvelopei
Primul pas este de a alege anvelopa potrivită. În funcție de tipul operațiunilor, flotele de camioane ar trebui să aleagă anvelopele care se potrivesc cel mai bine nevoilor lor. Anvelopele pentru transport pe distanțe lungi sau regionale, pentru servicii mixte sau alte aplicații, au caracteristici diferite care nu pot fi ignorate date fiind performanța și costurile operatorilor.
Mărimea potrivită este de asemenea vitală, iar sfatul Goodyear Dunlop sau al producătorului de vehicule este crucială în acest context. Recomandarea fermă este de a monta aceleași anvelope pe același ax. Aceasta asigură echilibrul performanței anvelopelor între ambele părți ale vehiculului. De exemplu, eficiența la frânare poate fi diferită între diferite anvelope. Menținerea anvelopelor cu aceleași caracteristici pe ax poate echilibra balanța între aceste dezechilibre.
Alegerea anvelopelor potrivite sezonului este de asemenea un element cheie în optimizarea performanței incluzând aici și consumul de carburant. Anvelopele de iarnă ar trebui folosite peste tot unde ele sunt o cerință legală, dar și unde vehiculul operează la temperaturi scăzute și în mod particular pe șosele acoperite de gheață sau zăpadă.
Presiunile Anvelopei
După achiziționarea anvelopelor potrivite, mentenanța lor devine cheia, iar presiunea potrivită în anvelope este esențială.
Aerul din interiorul anvelopei susține cea mai mare parte din încărcătura vehicolului, încărcătură ce constă atât în greutatea vehiculului, cât și în greutatea mărfurile pe care acesta le transportă. Presiunea potrivită în anvelope este crucială pentru a asigura un consum optim de carburant, durata de viață a anvelopei și durabilitatea ei.
Organizația Tehnică Europeană pentru Anvelope și Jante (ETRTO) recomandă ca presiunea în anvelope să fie verificate la fiecare două săptămâni, când anvelopele sunt reci (2-3 ore după ce vehiculul s-a oprit). Aceasta deoarece schimbările de temperatură determină variații de presiune, iar toate recomandările se aplică la temperaturi ambientale normale.
Pentru datele privind presiunea în anvelopă, recomandările Goodyear pot fi găsite în baza de date a companiei. În plus, recomandările ETRTO pot fi descărcate de pe website-ul organizației http://www.etrto.org prin apăsarea pe linkul ‘Recommendations – Free Download’.
Umflarea insuficientă
Presiunea prea scăzută a aerului în anvelopă cauzează supraîncălzirea acesteia, ceea ce determină un consum mai ridicat de carburant și avarierea prematură a anvelopei. În plus, suprafața de contact a anvelopei se va deteriora provocând uzura rapidă a umerilor acesteia. Pentru a evita deteriorarea perechilor de anvelope de pe un ax, generată de contactul cu peretele lateral al acestora, este important ca fiecare conducător auto să se asigure că presiunea în anvelopă este cea corectă și la același nivel în ambele anvelope. Presiunile în anvelope mai scăzute cu 30% decât valoarea recomandată poate reduce durata de viață în kilometri parcurși a anvelopei cu până la o treime.
Umflarea excesivă
Umflarea excesivă accelerează uzura locală și determină o rulare mai rigidă. Problemele includ o frecare neregulată, un nivel mai scăzut al tracțiunii, scufundarea vehiculului pe suprafețe moi, confortul redus, precum și avarierea componentelor suspensiei și chiar a mărfurilor transportate.
Recalibrarea și refacerea suprafeței de contact
Tuturor anvelopelor Goodyear li se pot recalibra canelurile și reface suprafața de contact dacă nu sunt complet deteriorate sau prea uzate. Goodyear recomandă ca anvelopele să fie recalibrate profesionist la o adâncime de 3-4 mm a canelurilor pentru anvelope folosite pe autostrăzi și la 5-6 mm adâncime acolo unde există un risc de penetrare precum folosirea anvelopei pentru aplicații mixte. La această adâncime, profilul anvelopei nu mai este opțional, dar este destul cauciuc pentru a fi recalibrată la o adâncime viitoare de 3 mm. Costul este în jur de 35€ , iar anvelopele pot fi folosite pentru încă 20.000 până la 50.000 de kilometri (în funcție de tipul serviciului pentru care sunt folosite). Odată ce călcătura recalibrată a ajuns la 2 mm adâncime, anvelopa poate fi reșapată. Goodyear Dunlop oferă o gamă de produse reșapate, printre care sunt și anvelopele TreadMax. Acestea replică îndeaproape performanța anvelopelor premium noi. Reșaparea unei anvelope uzate costă cu aproximativ 40% mai puțin decât cumpărarea unei noi anvelope, iar anvelopa reșapată poate fi recalibrată din nou pentru un extra kilometraj și astfel pentru costuri mai mici. În multe cazuri, o a doua reșapare și recalibrare sunt posibile, fiind de departe posibile pentru produsele premium de la Goodyear Dunlop și când mentenanța acestora este asigurată corespunzător. Reșaparea reduce impactul asupra mediului întrucât necesită mai puține materiale și mai puțină energie decât în cazul fabricării unei anvelope noi.
Buna mentenanță a vehiculului
Vehiculul însuși are un efect semnificativ asupra uzurii anvelopei și asupra economiilor de carburant ce se pot realiza. Aliniamentul axului, geometria roții, frânele și amortizoarele, toate joacă un rol semnificativ în durata de viață a anvelopei și de aceea ele trebui verificate cu regularitate.
Axele trebuie să fie toate corect aliniate. Axele trailerului sunt bine cunoscute pentru alinierea deficitară, uzând rapid anvelopele și irosind carburant. Sașiurile uzate și geometria incorectă a roții accelerează uzarea anvelopei și cauzează efort suplimentar la tractare. Combustibilul și scurgerile de carburant pe anvelope le pot avaria definitiv.
Uzura anvelopei și eficiența consumului de carburat pot fi afectate de încărcătură; centrul de greutate ar trebui să fie cât mai scăzut cu putință, iar greutatea distribuită corect și în mod egal.
Ultimul factor pentru maximizarea duratei de viață și performanței anvelopei este șoferul. Instruirea periodică poate prelungi durata de viață a anvelopei, poate reduce consumul de carburant și duce la un condus mai sigur și călătorii mai rapide.
Puternica rețea Goodyear, de 2.000 service-uri TruckForce, are o vastă experiență și expertiză pentru a ajuta flotele să-și optimizeze potențialul anvelopelor lor. În orice caz, mulți operatori vizitează un service de anvelope în situații foarte rare. Aceasta înseamnă că mentenanța anvelopei este efectuată de către operator sau de către conducătorul auto însuși. Prin urmare, este vital ca ei să înțeleagă ce este de făcut pentru a asigura cea mai lungă durată de viață a anvelopei pe cât posibil și că beneficiile performanței sunt menținute la un nivel ridicat.
www.goodyear.eu