KEBA este un grup austriac cu o istorie de peste 50 de ani, unul dintre liderii mondiali în automatizări industriale, bancare, din domeniul serviciilor și energiei, care excelează în ceea ce numim „automatizare prin inovare”. KEBA România este o subsidiară a companiei austriece și, de peste 10 ani, e recunoscută ca lider în zona de digitalizare și concepte de self-banking, dar și ca un jucător tot mai activ în zona de automatizări în logistică și electromobilitate. Compania oferă pentru aceste domenii soluții complete, atât hardware, cât și software. Mai multe despre activitatea KEBA puteți citi în interviul cu Elena Ionescu-Turda, General Manager KEBA România.
Easy Engineering: Care sunt principalele arii de activitate ale companiei?
KEBA: Zona automatizărilor bancare s-a dezvoltat spectaculos în ultimii ani în România și suntem mândri de rolul pe care l-am avut și noi în această privință. Din 2006, suntem furnizorii BCR și UniCredit pe zona de terminale multifuncționale bazate pe tehnologia de recirculare a numerarului și avem o experiență unică în România în ceea ce privește introducerea pe piață a unor soluții de acest tip. Serviciile bancare la dezvoltarea cărora am contribuit și noi includ extinderea rețelelor de ATM-uri tot mai sofisticate, apariția zonelor cu acces securizat 24/7 și a terminalelor self-service, care dau posibilitatea consumatorilor finali să efectueze singuri o mulțime de tranzacții. De asemenea, suntem cel mai experimentat furnizor de soluții automatizate de logistică de pe piața noastră, pentru livrarea și ridicarea coletelor.
E.E: Care sunt produsele recent propuse pieței noastre și care au o dezvoltare rapidă?
KEBA: Digitalizarea în banking este un subiect care se reflectă în funcțiunile și design-ul noii generații de terminale inteligente (gama evo de la KEBA). Echipamentele au interfață prietenoasă, sunt intuitive și ușor de folosit de toate categoriile de utilizatori, inclusiv de către persoanele aflate în scaun cu rotile, iar felul în care pot fi montate în panouri de sticlă, fără rame și elemente de prindere vizibile, le dau un aspect foarte modern și elegant. Serviciile self-service sunt adoptate de tot mai multe bănci în sucursalele lor, astfel încât să se formeze cât mai puține cozi la ghișeu, iar preferința clienților să se îndrepte spre tranzacțiile pe care le pot opera singuri. KEBA este lider pe piața terminalelor self-service cu modul de recirculare a numerarului. Recircularea înseamnă că echipamentul este atât de inteligent încât poate sorta și folosi bancnotele (și, opțional, monedele) pe care le primește atunci când utilizatorii depun numerar pentru retrageri. Nu mai e nevoie de alimentarea permanentă, de către un operator, cu numerar, terminalul știe să verifice și distribuie în casete separate bancnotele și să le direcționeze atunci când clientul face o retragere. Se pot recircula astfel până la opt valori nominale (denominații), inclusiv valută.
O altă noutate pe care am început s-o promovăm pe piața românească se referă la soluțiile automatizate pentru serviciile logistice. Este vorba despre module inteligente self-service, cu compartimente securizate, în care curierii pot lăsa pachetele comandate online de către clienți, și de unde destinatarii le pot ridica la orice oră este convenabil pentru ei. Această gamă de produse de la KEBA se numește KePol, este deja larg răspândită în peste 20 de țări din Europa, Asia, dar și în Australia, și are un potențial foarte mare și în România – echipamentele pot fi folosite de firme de curierat, companii de e-commerce sau mari lanțuri de magazine, care le pot închiria diferitelor magazine online. Lockerele sunt modulare și se pot instala în exterior sau interior: pe stradă, la metrou, în stații de autobuz sau gări, în benzinării, parcări, la peretele mall-urilor sau supermarket-urilor, în oficiile poștale, în clădiri de birouri, parcări subterane sau ansambluri rezidențiale.
Noi avem un parteneriat cu FAN Courier pentru aceste soluții automatizate de livrare și ridicare a coletelor. FAN Courier a instalat terminale eBox (acesta este numele comercial al lockerelor lor) în câteva locații din București (la Mall Promenada și în 9 benzinării din rețeaua OMV Petrom), iar soluția s-a dovedit foarte practică. Consumatorii ocupați, care fac cumpărături online, își pot organiza programul zilei fără să mai fie constrânși de rutele curierilor sau de orele acestora de program, accesul fiind permanent, 24/7.
E.E: Care sunt tendințele pieței în care activați?
KEBA: Automatizarea este un trend global, astfel încât produsele noastre vor face parte din oferta pe care multe companii, din diferite arii de activitate, o vor implementa în perioada următoare. Domeniile noi, cu dezvoltare rapidă, cum sunt comerțul online, serviciile de curierat sau serviciile bancare includ deja în strategiile lor de business soluții ce presupun diferite echipamente inteligente.
În banking, de exemplu, tendința este aceea de a dezvolta mini-branch-uri în spații intens frecventate de clienți, cum sunt mall-urile sau zonele de clădiri de birouri, în care să oferi, pe o suprafață mică, terminale self-service pentru servicii de cont, depuneri și retrageri de numerar, schimb valutar, plăți de facturi și rate, precum și servicii de consultanță programate cu reprezentanți ai băncii. Totul, cu acces permanent pentru clienți.
O altă tendință este aceea de a achiziționa module cu compartimente securizate pentru a fi folosite de angajații companiilor, acolo unde mai mulți oameni folosesc în comun anumite documente sau obiecte, care, din diferite motive, trebuie păstrate în locuri sigure. De exemplu, un dealer de mașini sau o companie cu o flotă mare de vehicule folosite de mai multe persoane poate utiliza lockerele pentru ca angajații să lase și să ridice cheile mașinilor. Într-o fabrică, echipamentele și instrumentele de lucru folosite de membrii departamentului de mentenanță pot fi păstrate și transmise prin intermediul lockerelor. Și pe șantiere, materialele de lucru se pot depozita și accesa doar de persoanele împuternicite, prin intermediul containerelor cu compartimente securizate. Sunt multe alte situații în care aceste lockere încep să fie intens folosite: contractele, documentele confidențiale, corespondența între mai multe sedii ale unei companii pot fi gestionate automat cu ajutorul unui sistem de tracking și tracing integrat. În țări precum Austria și Germania, aceste soluții au fost implementate cu succes, pentru preîntâmpinarea unor incidente, în unități de poliție, unități corecționale, firme de pază și protecție, bănci și oriunde există angajați autorizați să poarte asupra lor arme și muniție în timpul serviciului. În spitale sau laboratoare, unde personalul manevrează medicamente și substanțe a căror folosire trebuie controlată, lockerele sunt o bună soluție pentru a nu le lăsa la îndemâna oricui, dar a și oferi acces la ele la nevoie.
Tot printre tendințele pieței pe care activăm se numără și expansiunea soluțiilor de electromobilitate. În urmă cu 10 ani, Grupul KEBA a prezentat o stație de alimentare pentru mașini electrice. În primii 2 ani de la lansare, a pus în funcțiune 600 de astfel de stații, în Austria și Germania, dar cererea a crescut atât de rapid, încât, de curând, a sărbătorit instalarea unității cu numărul 150.000! Piața scandinavă, mai ales, se dovedește foarte receptivă la soluțiile de e-mobility furnizate de către KEBA, pe care le integrează în strategii inovatoare, menite să crească numărul celor care adoptă aceste noi tehnologii. De exemplu, partenerul nostru suedez, Clever, are un flat rate ce permite proprietarilor de mașini electrice să le încarce și acasă, și în rețeaua publică Clever. În următorii ani, credem că, la fel ca și în restul Europei, în București și în alte orașe mari din România, unde poluarea este deja îngrijorătoare, mașinile și bicicletele electrice vor fi preferate pentru drumurile mai scurte, zilnice.
Soluțiile de automatizări pe care le propune KEBA au ca scop creșterea confortului pentru utilizatorii finali. Ritmul alert în care se desfășoară viața noastră, rezistența tot mai scăzută pe care o avem la așteptare, traficul intens din marile orașe pun o mare presiune pe consumatori, iar aceștia o transferă companiilor care oferă diferite servicii. De aceea, suntem siguri că soluțiile de automatizare de la KEBA vor fi integrate pe scară tot mai largă în strategiile companiilor.