INTERVIU HOLCIM ROMANIA

Holcim România activează de peste 20 de ani în sectorul local al materialelor de construcții, fiind un reper al soluțiilor inovatoare și al calității produselor livrate. Compania își aduce constant aportul la avansul industriei în care activează prin investiții care au determinat progresul normelor și standardelor de referință în domeniul construcțiilor. Astfel, până în prezent, peste 700 de milioane euro au fost investiți în direcții strategice care urmăresc viziunea dezvoltării durabile, cum ar fi performanța economică, protecția mediului înconjurător sau responsabilitatea socială. Această strategie a făcut posibilă modernizarea continuă a tehnologiei de producție și extinderea afacerii formată din 2 fabrici de ciment în Câmpulung şi Aleșd, o staţie de măcinare, 14 staţii ecologice de betoane, 3 staţii de agregate, 2 staţii de lianţi speciali şi 3 terminale de ciment în Bucureşti, Turda și Roman. Cu aceeași prioritate au fost implementate și programele de pregătire pentru cei aproximativ 800 de angajați, cele de securitate și sănătate în muncă, dar și susținerea multiplelor proiecte de responsabilitate socială la nivel național și local. Holcim România este membră a grupului LafargeHolcim, care s-a născut în urma fuziunii între egali dintre Lafarge și Holcim în 2015.

Easy Engineering: Care sunt domeniile principale de activitate ale companiei?

Holcim: Holcim România furnizează soluții și materiale de construcții pentru piața locală și operează patru segmente de afaceri: Ciment, Agregate, Beton Ready-Mix și Soluții & Produse. Prin portofoliul vast de produse și servicii, compania satisface cele mai dificile provocări cu care se confruntă zidarii, constructorii, arhitecții și inginerii, începând de la urbanizare și până la creșterea populației și la cererea de locuințe cu prețuri accesibile.

E.E: Care sunt noutățile pentru anul 2019 in materie de produse noi?

Holcim: Este esențial să cunoaștem nevoile pieței de construcții, ale clienților noștri, pentru a identifica și a dezvolta soluțiile potrivite și pentru a aduce plus valoare în cele mai îndrăznețe proiecte. Atenția pentru piața locală și eforturile colegilor din Centrul Tehnic ne-au permis să oferim o gamă de produse actuale, cum ar fi cel mai extins portofoliu de ciment la sac sau betoanele speciale precum Chronolia și Agilia.

E.E: Care sunt gamele de produse comercializate?

Holcim: Piața locală, prin intermediul constructorilor și a utilizatorilor finali ai construcțiilor, indică în ultimii ani o orientare tot mai puternică spre produse de calitate ridicată. Materialele de construcție performante susțin realizarea unei construcții durabile, însă aduc valoare adăugată prin faptul că permit prin atributele lor economii de timp și costuri.

Portofoliul Holcim România este format din game complete pentru aplicații specifice, pornind de la ciment și până la produse cu un grad de complexitate ridicat. În 2018 compania a propus pieței cel mai extins portofoliu de ciment la sac disponibil în piață, dezvoltat de specialiștii Centrului Tehnic Holcim și care include mărcile Structo Plus, BlancoPlus, ȘapaBet, Structo, Extradur 52 sau Tenco. În același timp, terminalele de ciment din Bucureşti, Turda și Roman livrează la nivel național întreaga gamă de ciment vrac.

Cele 14 stații ecologice de betoane din România, proiectate și construite pe baza tehnologiilor de ultimă oră, produc game precum betonul autocompactant Agilia și betonul Chronolia pentru reparații rapide și durabile, dar și produse precum betonul cu agregate expuse, betonul de înaltă performanță pentru proiecte de mare anvergură sau mortarele Morpla, care pot fi stocate până la 48 de ore înainte de utilizare. Portofoliul de materiale de construcții este completat cu lianți hidraulici speciali cu aplicații în construcția de drumuri sau căi ferate, agregate, calcar și filler de calcar.

E.E: În ce stadiu se afla piața în care activați, la momentul actual?

Holcim: Sectorul cimentului a început 2019 susținut de proiectele deja demarate și în curs de execuție. Este evident că lipsa proiectelor de investiții publice afectează întreg domeniul, precum și alte ramuri economice, iar constructorii s-au orientat către segmentele lucrative, care susțin piața: proiecte de birouri de clasă A, industriale și logistice, dar și către proiecte comerciale.

Un alt factor important pentru condiția pieței construcțiilor, pornit de la cea a producției de materiale, este cel al creșterii costurilor. Într-o măsură la fel de mare, lipsa oamenilor calificați din piață se observă în evoluția proiectelor, în costurile de dezvoltare și calitatea construcțiilor.

E.E: Ce ne puteți spune despre tendințele pieței?

Holcim: Piața locală prezintă particularitatea unei nevoi continue de analiză pentru identificarea de proiecte necesare și rentabile din punct de vedere economic, în lipsa factorilor necesari de susținere pentru toate segmentele de construcții. Influența investițiilor publice scăzute este reală, la fel ca presiunea pusă pe proiectele private. Prin urmare, dinamica este mult mai mare, iar volumul și valoarea lucrărilor, după cum arată statisticile oficiale, sunt în scădere.

Există și un aspect pozitiv în acest context, faptul că presiunea pe calitate și dezvoltare durabilă conduce către realizarea de construcții sustenabile, care dețin certificare BES, cerință ce va ridica standardele în rândul proiectelor din țară.  În acest sens, Holcim România a fost prima companie din afara Marii Britanii care a primit certificarea BES 6001 pentru furnizarea responsabilă a produselor noastre – ciment, RMX & Agregate.

Totodată, în orașele mari, cele mai multe proiecte se realizează în zona de rezidențial și clădiri pe niveluri multiple, iar 96% din clădirile rezidențiale sunt private, comparativ cu media europeană de 63%. Acest aspect conduce către o situație atipică la nivel european, în care majoritatea românilor (8 din 10) dețin casele în care locuiesc, în timp ce în majoritatea țărilor europene media este inversă.

E.E: Care sunt cele mai inovatoare produse comercializate?

Holcim: Holcim România inovează constant în materie de produse și servicii, atât prin efortul echipei locale, cât și prin adaptarea și introducerea în industria locală de construcții de produse/mărci internaționale dezvoltate de Grupul LafargeHolcim. Este cazul betoanelor Agilia și Chronolia, introduse în urmă cu aproape doi ani în România, care oferă plus valoare în proiectele clienților noștri, ajutându-i prin economia de timp și costuri datorită caracteristicilor lor.

În privința serviciilor, sectorul construcțiilor are nevoie de instrumente care pot duce la eficientizarea proiectelor, instrumente care susțin echipa de proiect precum Clicbeton.ro, prima platformă prin care constructorii mici sau utilizatorii finali pot comanda beton online, care este livrat direct în șantier și care oferă avantaje competitive precum un preț flexibil în funcție de intervalul de livrare ales.

În aceeași măsură, Aplytec, rețeaua de aplicatori profesioniști construită de Holcim, vine în ajutor constructorilor cu servicii de execuție de platforme și pardoseli din beton. Rețeaua este formată din 19 firme de construcții evaluate și selectate de către Holcim.

Un alt exemplu îl reprezintă proiectul StartCasa, o platformă care a pornit din inițiativa de a educa utilizatorii finali privind procesul de construcție al unei case și care, anul trecut, a făcut trecerea de la un instrument cu caracter informativ la o afacere de sine stătătoare prin reorientarea către designul de interior. Practic, StartCasa furnizează pachete standard pentru reamenajarea spațiilor dorite și oferă intermediere între clientul final și designerul de proiect.

E.E: Ce estimări aveți pentru anul 2019?

Holcim: Holcim România are misiunea asumată de a ajuta România să construiască mai bine. De aceea, urmărim și aplicăm tendințe globale, izvorâte din necesitatea consumatorilor de digitalizare, de noi modele de urbanizare și de a construi responsabil și durabil.

Piața cimentului va fi întotdeauna în directă corelație cu investițiile publice și inițiativa mediului privat. Observăm anunțarea de noi proiecte publice, pregătirea studiilor pentru viitoare proiecte, dar acestea sunt deocamdată de anvergură mică. Sunt fie proiecte de finalizare a unor investiții mai mari, precum tronsoane de autostradă, fie proiecte de reabilitare de drumuri județene sau naționale care și-au depășit durata proiectată de utilizare și nu mai au de mult calitatea și gradul de siguranță necesare.

Ca țară, avem avantajul atragerii de finanțare, de bani europeni, potențial de creștere prin investiții în infrastructură, precum majoritatea statelor din zona noastră. Dar pentru acestea este nevoie de inițiativă și de proiecte care trebuie bine construite și promovate, precum și o strategie care să vizeze lipsa forței de muncă, în prezent cu un deficit de circa 300.000 de muncitori. La nivel de companie adresăm acest aspect prin proiecte interne și investiții continue în angajați și calificarea lor, dar și în formarea viitoarelor generații de specialiști. În plus, încercăm suplinirea lipsei de școli de meserii prin proiecte inițiate independent sau în parteneriat cu instituții de învățământ. Este însă este nevoie și de inițiative din partea autorităților în ceea ce privește reconstruirea școlilor de vocație.