Care sunt principiile pe care se bazează compania?
Best Tools Company se bazează pe principii care au fost respectate încă de la început, din 2006. Calitatea premium este sinonimă cu compania, acaparând întreg ansamblul firmei: produse, servicii, comunicare cu clienții și colaboratorii etc. În ultimii 10 ani, însă, am realizat că lucrurile nu trebuie să se rezume doar la acest aspect. De aceea, sunt de părere că oamenii din companie sunt cei mai importanți, aceștia fiind adevărații reprezentanți ai Best Tools. Trebuie să existe un echilibru între calitatea produselor și cea a angajaților. Iar când discutăm despre servicii, evident, priceperea și implicarea oamenilor din companie sunt factorii care fac diferența.
Cum ați reușit să vă mențineți ritmul de creștere a afacerilor?
Situația nu a fost așa mereu, au existat și momente mai puțin plăcute din care, ca aproape orice antreprenor, am învățat. Un exemplu concret în această direcție este parcursul nostru din timpul crizei economice. În acea perioadă, bazându-mă pe experiența deja acumulată până în pragul crizei, am fost destul de inspirat în modul în care am decis să evolueze compania. În timpul recesiuni, dar și în perioada premergătoare am manifestat prudență cu privire la investiții și expuneri neancorate în situația economică de atunci. Astfel, criza nu ne-a prins cu stocuri mari, de exemplu. Fiind afectați mai puțin de criza financiară, ne-am permis să profităm de oportunitățile ivite în timpul redresării economiei.
Cât despre ritmul creșterii, ne-am bazat pe evoluția naturală. Acesta a fost factorul pe care ne-am bazat încă de la început. Singurul lucru pe care ni l-am impus a fost să avem o creștere mai accentuată decât evoluția normală a pieței. Acest lucru, chiar dacă ne-a oferit o creștere destul de lentă, ne-a ferit de impactul puternic pe care acea perioadă a avut-o în cadrul altor companii. În plus, ritmul creșterii a fost susținut și de faptul că nu am fost rigizi și am căutat mereu să ne lărgim aria de activități, ajungând astăzi să fim implicați în 5 domenii: grupuri electrogene, utilaje de salubrizare, managementul deșeurilor și echipamente pentru curățenie și construcții.
Plănuiți să creșteți numărul angajaților în perioada următoare? Cum îi motivați pe aceștia?
Dacă lucrurile evoluează așa cum preconizăm, desigur. Doar anul acesta am pus în aplicare un plan de recrutări, un plan ce ne-a permis să cooptăm oameni experimentați, dar și tineri. Pe aceștia din urmă ne-am propus să îi formăm după principiile noastre, dar deja ne ajută mult prin entuziasmul lor. Am reușit să atingem un echilibru între experiență, entuziasm și creativitate. Dar nu ne gândim să ne oprim aici. Evoluția companiei atrage de la sine nevoia de forțe proaspete și oameni experimentați în aceeași măsură.
Cât despre motivare, eu nu le impun angajaților îndeplinirea unor praguri valorice stricte. Astfel, pun accentul pe ideea de libertate, un principiu care, dacă angajatul este bine selectat, îl va face să aibă performanțe mult mai mari decât atunci cand este constrâns de reguli stricte sau norme. Totodată, pot spune că echipa este proactivă, iar comunicarea la nivelul companiei se face natural, spontan.
Compania dumneavoastră a evoluat, acoperind acum mai multe segmente de piață. Puteți să detaliați?
Până nu demult, Best Tools Company s-a concentrat exclusiv pe activitatea de import și distribuție. În ultimul an, însă, lucrurile au evoluat. Am pus accentul pe alte segmente cum ar fi producția, inovarea și conceperea de soluții smart. Toate aceste noi activități sunt strâns legate de managementul deșeurilor, un domeniu din care suntem siguri că putem câștiga multe lucruri bune. Evoluția acestui segment ne interesează și ne propunem să fim cât mai activi în această direcție în viitor. În ultimul an am demarat producția și implementarea platformelor subterane de colectare a deșeurilor, iar soluțiile smart pe care le-am conceput vin în susținerea acestui produs. La nivel conceptual, platformele subterane reprezintă intrarea Best Tools Company în rândul producătorilor care vin în susținerea conceptului ”Smart City”. Dar asta nu înseamnă că am lăsat în urmă activitățile principale. În această direcție, bazându-ne pe experiența acumulată, am reușit să ramificăm departamentele care activează în sectoare de nișă. Un exemplu concret ar fi înființarea departamentului de închirieri generatoare.
Ne puteți vorbi despre procesul de selectare a colaboratorilor?
Am căutat mereu, și încă o facem, să ne asociem cu producători din clasa premium. Nu facem asta pentru a ne asocia cu numele unor mari companii din lume, ci pentru că doar acești parteneri ne pot oferi toate elementele de care avem nevoie. Aici mă refer la informații adiacente, suport, training, piese de schimb etc. Ca să fiu corect, trebuie să menționez și faptul că asocierea cu brand-uri de renume ne-a făcut să evoluăm extrem de mult, pentru a ne ridica la nivelul așteptărilor. În plus, acești producători inovează constant și sunt foarte implicați în oferirea celor mai bune servicii after-sales, un lucru esențial în cadrul companiei Best Tools. Ne interesează mult mai multe aspecte care vin în susținerea produsului, care accentuează calitatea acestuia.
Ținând cont de aceste aspecte, punem accent pe conceptul de ”Total cost of ownership”. Ne interesează ca, la finalul colaborării și chiar și după acest punct, costurile clienților să fie mai mici. Iar acest lucru este posibil doar prin intermediul producătorilor premium, cu acoperire mondială, care oferă produse eficiente atât în operare, cât și din punct de vedere al consumului și al impactului asupra mediului.
Care este relația voastră cu clienții?
Pot spune că reușim să îi fidelizăm pe majoritatea dintre aceștia. Experiența pe care o avem ne ajută să le oferim acestora toate informațiile necesare și nu forțăm lucrurile de dragul de a vinde, ci căutăm împreună cea mai bună soluție la necesitățile acestora. De asemenea, alți factori care ne ajută să menținem o relație strânsă cu clienții ar fi și pachetul complet de servicii after-sales, livrările rapide și flexibilitatea la preț. În plus, am devenit un integrator de proiecte. Clientul Best Tools primește produsul, dar și tot ansamblul proiectului, eliminându-se astfel necesitatea de a apela și la alte firme.
Aveți sedii în București, Oradea și Cluj-Napoca. Plănuiți să vă mai extindeți?
Suntem prezenți în aceste 3 orașe, iar planul nostru prevede să continuăm extinderea teritorială. Această extindere are scopul de a reduce timpii de intervenție și de a ne apropia cât mai mult de clienții actuali și clienții potențiali. În acest moment livrăm produse în toată țara, dar și în țările din această regiune a Europei. Același lucru îl facem și în cazul serviciilor post-vânzare. Am investit foarte mult în echipamente și autolaboratoare mobile, prin intermediul cărora putem acoperi întreaga regiune. În momentul de față avem peste 15 ”service-uri mobile”, iar în București se află sediul central, care ne aparține, unde avem spațiul de birouri și depozitul, laboratorul service și echipamentele de testare.
Ce așteptări aveți pentru acest an în privința cifrei de afacere și a profitului?
Am observat că, încă din 2006, nu ne abatem de la tendința de a ne dezvolta regulat, cu creșteri mai accentuate la finalul ciclurilor de 2 ani. Luând în calcul contractele deja semnate și cele ce sunt în procesul premergător semnării, cred că vom atinge o cifră de afaceri de peste 10 milioane de euro. Cât despre profit, acesta va fi la fel ca și în ultimii ani, procentual vorbind.