Sfârşitul toamnei se apropie, într-un stil „cutremurător” de data aceasta, la prorpiu, chiar având loc recent câteva cutremure, bineînţeles cu urmările mediatice pe măsură. Este de la sine înţeles. Ştirile negativiste circulă mai rapid decât undele seismice. Nu mă miră.
Tot la sfârşitul toamnei se aşteaptă „cu sufletul la gură” şi ziua de „Black Friday”, bineînţeles tot în stil românesc. Nici nu se putea altfel. Îmi amintesc anul trecut, într-un oarecare mall, la o oră de vârf, câteva contraste de neuitat – trei oameni se chinuie cu disperare să introducă un televizor LCD foarte mare într-o maşină foarte mică şi extrem de veche. De vis.
Probabil că vom asista iarăşi la diverse teste de anduranţă, atât fizice cât şi psihice, şi vom fi nevoiţi să aflăm, cu voie sau fără, răspunsuri la întrebări precum: „câţi oameni pot încăpea într-un singur magazin?” sau „câte televizoare LCD pot încăpea într-un portbagaj?”. În alte cuvinte, lecţii de supravieţuire în jungla modernă, în situaţii cu un aspect semi-apocaliptic, în care mase de oameni se îndreaptă toţi în aceeaşi direcţie – către reduceri – adică ieftin.
Nu se ştie niciodată când va fi nevoie de acţiune conştientă pentru supravieţuire. Apropo de supravieţuire, am citit undeva că în deşertul Sahara, localnicii frig carnea pe gratare speciale care se introduc cu totul în nisip. Asta da inginerie!
Luna Octombrie aduce, pe lângă o toamnă aparent blândă, şi o subtilă revigorare economică. De asemenea, sfârşitul anului reprezintă şi perioada în care sunt trase concluziile. Până în momentul de faţă, rezultatele sunt spre pozitiv. Am reuşit să stau de vorbă cu mai multe companii din industria construcţiilor şi, în medie, a fost resimţită o uşoară creştere de până la 10%, comparativ cu cifra de afaceri din 2012. Nu putem spune acelaşi lucru despre profit.
Au avut loc şi câteva evenimente interesante, precum târgul TIB. Ca număr de expozanţi a fost într-o uşoară scădere comparativ cu anul 2012, în schimb resimţindu-se o mai bună calitate a vizitatorilor, aceştia fiind mai specializaţi. Trend-ul general a fost diversificarea ofertei companiilor pentru a se adresa mai multor segmente de piaţă, adică o adaptare normală.
Urmează în luna Noiembrie şi târgul Renexpo, specializat în energii regenerabile, piaţa aceasta fiind în momentul actual, în creştere.
Se spune că nimic nu se dobândeşte fără a plăti un preţ, iar valoare lui este direct proporţională cu gradul de sacrificiu. Cu toate că pare, pe alocuri dificil şi în acelaşi timp periculos, trebuie să ieşim din aria noastră de confort şi să păşim în jungla modernă. Un vechi proverb japonez spunea „Acceptă-ţi destinul cu curaj!”, astfel, numai cei care sunt dispuşi să dea totul pot avea totul. Atunci să spunem „Da pot!” şi totul sau nimic!
Cu bine
Ciprian Rotaru