Spiritul îmbunătățirii continue trebuie să fie viu și mereu prezent în mintea noastră, a tuturor, chiar și în aceste momente de criză. Ne responsabilizează și ne focusează pe ceea ce este de făcut, astfel încât, să rezolvăm problema. Filozofia LEAN creează valoare și elimină pierderile și risipa. În același timp, se reduc costurile și se crește eficiența și calitatea. În cele ce urmează, vei regăsi principiile LEAN și cum se aplică, indiferent de aria de activitate, logistică, proiectare și prelucrare etc…
Contextul:
Există diverse sisteme sisteme de Product Data Management, Product Life Cycle Management sau mai nou, platformele colaborative ca 3DEXPERIENCE ce au rolul de digitalizare și integrare procese din proiectare și prelucrare cu sitemele ERP. De la marketing și vânzări până la proiectare și prelucrare, sunt unelte care ajută în procesul de creare a valorii și a experienței pentru clienți. Aceste sisteme sunt parte din strategia de cloud, prima etapă din transformarea digitală a oricărei companii care vrea să rămână competitivă în era digitală.
Ce este LEAN
Pe scurt, LEAN este o modalitate sistematică de îmbunătățire a proceselor, eliminând pierderi și risipă de timp sau energie cât de mult posibil, astfel încât clienții să primească maximum de valoare.
Ce înseamnă “Valoare”?
În funcție de tipul procesului de business și aria de activitate, valoarea o definește numai clientul. Pe ce este dispus clientul să plătească, reprezintă valoarea din definiția LEAN.
Prin eliminarea pierderilor, mai putem înțelege și relocarea resurselor care nu aduc valoare într-un proces, utilizându-le în altă parte.
Beneficiile adoptării metodologiei LEAN
Pe lângă obiectivul de a reduce pierderile și risipa creând valoare pentru client, LEAN are un impact pozitiv în ceea ce privește satisfacția și moralul angajaților din organizație.
Este un model care te împuternicește pe tine, ca angajat, să-ți îmbunătățești continuu procesele. Le cunoști și știi cel mai bine cum pot fi îmbunătățite.
Aplicat corespunzător, LEAN crește eficiența, eficacitatea și calitatea proceselor. Devenim mai rapizi și facem mai puține erori îmbunătățind astfel și satisfacția clienților.
LEAN reduce costurile operaționale. Pe măsură ce procesele devin mai eficiente vom avea la dispoziție resurse pe care le putem folosi în altă parte.
Îmbunătățirea proceselor eliberează de unele sarcini angajații, aceștia având mai mult timp și energie pentru activități ce aduc valoare.
Este un proces continuu de eliminare a pierderilor, ceea ce duce la o îmbunătățire continuă.
Pe lângă focusul de a aduce valoare pentru client, putem spune despre LEAN: It’s about the process not the people.
Un proces este un set de activități între input și output utilizând resurse. Într-un proces, aceste activități pot fi împărțite în trei categorii.
Activități NON-Valoare: Acestea nu aduc nicio valoare proceselor sau produselor fiind consumatoare de energie și timp. Nimeni nu plătește de bună voie costurile asociate acestor activități. Prezența lor în exces duce la insatisfacție și iritare a clienților.
Activități cu valoare adăugată: Sunt esențiale, deoarece îmbunătățesc procesele din punct de vedere al productivității și al calității, contribuind la valoarea totală a produsului sau serviciului.
Activități care fac posibilă valoarea adăugată: nu aduc valoare clienților dar sunt esențiale deoarece face posibilă continuitatea proceselor.
Deoarece aproximativ 80% din activitățile unui proces sunt NON-Valoare, scopul abordării LEAN este de a le identifica și a le elimina.
Eliminarea pierderilor și a rebuturilor
Metodologia LEAN, precum și cel KAIZEN (regăsești detalii AICI), a derivat din modul de producție al Fabricilor Toyota (TSP) și au pierderea ca element comun și central. Chiar dacă este potrivită în producția de volum mare, are aplicabilitate în oricare mediu în care regăsim pierderi, risipî sau rebuturi, indiferent dacă vorbim despre produse sau servicii.
Pierderile identificate în proces sunt cunoscute ca “Muda”, un termen japonez introdus de inginerul Taiichi Ohno(Toyota) in 1960. Utilizând metodologia LEAN, se urmărește eliminarea a 8 tipuri de pierderi după cum urmează:
Defecte – Efortul de control, repararea erorilor și/sau refacere
Supraproducție – Producție mai mare de produse sau servicii decât are nevoie piața de desfacere sau pe care le utilizează procesele care îi urmează
Așteptare – Timpul de inactivitate cauzat de lipsa informațiilor, a oamenilor, materialelor sau echipamentelor necesare. Poate include și timpul mare de configurare sau procesarea excesivă de date.
Expertiza neutilizată – Neutilizarea adecvată a competentelor oamenilor. Abilitatea și creativitatea poate contracara risipa de timp, materiale și/sau energie
Transport – Mutarea produselor, echipamentelor, materialelor, informației sau a oamenilor dintr-un loc în altul, fără niciun fel de valoare adăugată pentru produsul sau serviciul final.
Stoc – Stoc sau stocare de informație sau materiale nenecesare și/sau nesolicitate
Mișcare – Mișcare nenecesară a oamenilor care duce la oboseală fizică.
Extra Procesare – Etape din proces care nu aduc niciun fel de valoare produsului sau serviciului incluzând lucru în plus față de specificațiile clientului.
Cu ajutorul platformei colaborative 3DEXPERIENCE poți mapa și apoi îmbunătăți etapele proceselor din lanțul de valoare, nu numai din proiectare si prelucrare, rezultând o creștere a eficacității întregii organizații. Elimină fricțiunile intra și inter departamentale care nu aduc valoare pentru clienți și care generează toate tipurile de pierdere descrise mai sus.
Cu o singură interfață ușor de utilizat, face posibilă proiectarea 3D, analiza sau simularea într-un mediu colaborativ. Vezi AICI detalii
În plus, această platformă integrează funcționalități ale celor mai puternice două software-uri de proiectare mecanică 3D și comunități de proiectanți la nivel mondial.
Beneficiezi de ceea ce poate oferi SOLIDWORKS și CATIA într-un singur loc, accesibil de oriunde și de pe orice device cu conexiune la internet.
Cum te ajută 3DEXPERIENCE să acționezi LEAN
Te ajută să definești valoarea: Clientul definește valoarea produsului sau serviciului, prin urmare este important să ai un instrument care să faciliteze comunicarea cu aceștia în ambele sensuri
Mapează lanțul de valoare: Lanțul de valoare arată etapele proceselor în urma cărora se creează produsul sau serviciul. Obiectivul este să folosești ceea ce clientul consideră a fi valoare, ca punct de referință pentru toate activitățile care contribuie la crearea ei. Ajută la identificarea activităților NON-Valoare, crescând calitatea și reducând întârzierile.
Creează fluxul către client: Asigură un flux continuu de producție pentru produse sau servicii, fără întreruperi sau întârzieri.
Te ajută să funcționezi printr-un sistem bazat pe cerere(Pull-based). Stocul este considerat unul dintre marii generatori de pierdere din orice sistem de producție. Obiectivul unui astfel de sistem este de a crea pe baza cerințelor de la client, un flux de tip „just in Time”, să nu se producă pe stoc, dar în același timp să asigure continuitate.
Îmbunătățește continuu procesele asigurând calitatea produselor sau serviciilor oferite, iar prin digitalizarea lor, pe baza datelor, se pot lua decizii informate oferind o imagine de ansamblu a întregii companii.
Concluzie:
Transformarea digitală nu mai este o opțiune, ci o nevoie imediată, iar criza coronavirus a scos la iveală multe din problemele operaționale cauzate tocmai de gradul redus de digitalizare în companiile românești. Acest lucru trebuie să se schimbe, începând de la proiectare si prelucrare, dacă vrem să producem mai eficient și cu valoare adăugată foarte mare. În speranța că am reușit să-ți transmit importanța pe care o are platforma colaborativă 3DEXPERIENCE în cadrul unei companii cu profil industrial, îți propun să ne contactezi pentru a ne cunoaște și a vedea cum ajută organizația ta în mod particular.
Dan Ionescu
Sunt specializat în consultanță business și sunt implicat în proiecte inovative, ce au ca scop final, creșterea eficienței prin digitalizarea, integrarea și automatizarea proceselor. Plecând de la premisa că orice poate fi îmbunătățit și orice poate fi mai eficient, consider important să folosim la maxim cumulul de competențe, experiența și ingeniozitatea, atât a echipei interne, cât și a partenerilor.