Conducerea autonomă va deveni parte integrantă a mobilității viitorului. Mercedes-Benz consideră că empatia și încrederea reprezintă factori cheie în acceptarea autovehiculelor autonome. Pentru ca oamenii să aibă încredere în mașini, aceștia trebuie să poată intui imediat următoarele miscări ale autovehiculului autonom. Mercedes-Benz cercetează conceptul de „încredere informată” cu ajutorul „autovehiculului interactiv”.

La baza autovehiculului interactiv se află un autoturism Clasa S, cu semnalizări luminoase 360°. Luminile turcoaz de pe plafon indică modul de conducere autonom și oferă informații cu privire la următoarele acțiuni. Lumina permanentă indică faptul că autovehiculul se află în modul de conducere autonom, indiferent dacă se află în mișcare sau staționează. Semnalul luminos intermitent indică faptul că autovehiculul frânează. Semnalul luminos rapid semnalizează faptul că, în scurt timp, autovehiculul se va pune în mișcare. 

De asemenea, sunt testate şi concepte alternative de lumini: benzi luminoase de culoare turcoaz pe parbriz, grila radiatorului, faruri, oglinzi exterioare și în partea inferioară a geamurilor le indică pietonilor și celorlalți participanți la trafic faptul că autovehiculul se află în modul de conducere autonom. Rânduri scurte de puncte iluminate pe plafon le semnalizează celorlalți participanți la trafic faptul că au fost recunoscuți. Doar pietonii și bicicliștii al căror traseu coincide cu cel al autovehicului sunt atenționați luminos. În acest mod, autovehiculul interactiv recreează contactul vizual dintre un șofer și un pieton. 

Autovehiculul interactiv Clasa S atenționează participanții la trafic din imediata apropiere că se va pune în mișcare, în timp ce încă se află pe marginea drumului. Benzile de lumini din jurul autovehiculului emit un semnal luminos conex. Oglinzile laterale se pliază în exterior, iar partea din spate a autovehiculului, apoi cea frontală se ridică. Aceste mișcări sunt similare unei fiinţe vii care se trezește și se întinde. Oamenii pot recunoaște această comunicare în mod intuitiv. 

Studiile au arătat că pietonii preferă comunicarea 360° şi culoarea turcoaz

Semnalizarea luminoasă 360°este foarte importantă pentru informarea pietonilor. Acestea au fost concluziile mai multor studii realizate de Mercedes-Benz în Sindelfingen și în zona de testare Immendingen (Germania), deschisă în septembrie 2018. Cercetările au analizat reacțiile pietonilor la autovehiculele autonome semnalizate diferit, în diverse condiții de trafic. Astfel, a fost demonstrat faptul că semnalizarea luminoasă are un efect major asupra pietonilor în a accepta autovehiculele autonome și în a se simţi în siguranță în apropierea acestora. 

Mai exact, oamenii preferă semnalele luminoase în acele situații în care în mod normal ar fi interacționat cu un șofer. De exemplu, oamenii sunt obișnuiți să facă contact vizual cu un șofer când doresc să traverseze strada. Dacă semnalul luminos indică faptul că un autovehicul se află în modul de conducere autonom, pietonii se simt în siguranță chiar dacă pasagerii autovehiculului nu sunt atenți la trafic. 

Majoritatea participanților la acest studiu au preferat turcoazul pentru culoarea de semnalizare, iar toți participanții au fost în favoarea semnalizării 360°. Concluziile cercetărilor efectuate de Mercedes-Benz cu privire la conducerea autonomă contribuie la activitatea desfășurată de SAE International, asociație internațională de inginerie care dezvoltă norme și standarde în domeniul mobilității. Astfel, Mercedes-Benz recomandă utilizarea culorii turcoaz pentru semnalizarea 360°, o culoare care nu a mai fost folosită anterior în domeniul auto.

About The Author