INTERVIU SMART FINTECH

Interviu cu Alice Anghelea, Revenue Growth | International Business Development.

Pentru cine încă nu cunoaște ce este Open Banking-ul și cum îi poate accesa beneficiile, Smart Fintech este primul fintech local autorizat de Banca Națională a României să ofere această tehnologie companiilor și utilizatorilor din România. 

Fondată în 2018, înainte de intrarea in vigoare pe plan local a directivei PSD2 a Uniunii Europene care a dat startul Open Banking-ului în Europa, Smart Fintech propune o rejuvenare tehnologică ce transformă felul în care plătim și încasăm online pentru produse și servicii, cum ne accesăm centralizat băncile, și cum ne informăm asupra mișcării banilor. Totul dintr-un singur loc și mai securizat ca oricând. 

Prin cele două produse de infrastructură API dezvoltate, SmartPay – pentru inițierea plăților online cont la cont, și Smart Accounts – pentru accesarea centralizată a băncilor și extraselor bancare, Open Banking-ul începe să devină realitate și în România de peste 1 an de când BNR a autorizat capabilitățile soluțiilor pe care le-am dezvoltat.  

Cu o echipă parteneră în spate de peste 150 de specialiști tehnici și PSD2, Smart Fintech aduce băncile din România oricărei companii care vrea să scutească “drumurile” online la bancă atunci când are nevoie de o informație și facilitează plățile online direct între cumpărători și beneficiari, procesatorii de plăți nemaigăsindu-și loc in mijlocirea tranzacțiilor. 

Easy Engineering: Ce companii adoptă Open Banking-ul în România pentru accesarea centralizată a conturilor bancare și cum le ajută acest serviciu? 

Alice Anghelea: Primele companii interesate de beneficiile imediate ale Open Banking-ului sunt cele care dezvoltă și comercializează aplicații software în domeniul financiar-contabil, de la aplicații complexe ERP și până la aplicații specializate, cum sunt cele dedicate facturării. Toate acestea oferă în prezent funcționalități ineficiente pentru ritmul și modul în care clienții lor au nevoie să se informeze asupra situației financiare și să acționeze astăzi.

Informarea în timp real asupra fondurilor disponibile și a tranzacțiilor dintr-o aplicație financiară conduce la îmbunătățirea operațiunilor esențiale: 

  • reconciliezi rapid;
  • reduci timpul de servire a clienților și partenerilor care plătesc online;
  • iți eliberezi echipa tehnică de la crearea și întreținerea unor automatizări personalizate a fișierelor primite de la bănci;
  • iar angajații departamentului financiar se eliberează din activități repetitive lipsite de valoare și consumatoare de timp. 

Conectând astfel de aplicații la Smart Accounts, utilizatorii acestora au informațiile financiare la îndemână în orice moment. Iar cei ce au contabilitatea externalizată vizualizează aceleași date ca și furnizorul lor, nemaifiind în contratimp în ceea ce privește actualizarea datelor. 

E.E: Dar soluțiile de plată prin Open Banking? Cine le adoptă și ce beneficii obțin? 

AA: Open Banking-ul upgradează și plățile online începând cu industriile de eCommerce și Servicii, primele interesate de simplificarea plăților și reducerea comisioanelor. Companiile care oferă plata prin O.P. pot automatiza aceste plăți cu SmartPay. Prin emiterea unei facturi cu link de plată sau cod QR cu SmartPay, comercianții ajută clienții să plătească rapid doar alegând banca din care vor să plătească și autorizând plata. Astfel, transferurile bancare manuale devin istorie, neaducând nicio valoare pentru clienții care operează manual O.P.-uri, lăsând loc de erori și consumând timp la fiecare plată. 

În plus, comercianții primesc automat statusul plății cu SmartPay, ceea ce un transfer bancar manual nu poate confirma. 

E.E: Ne mai așteptăm la noutăți în materie de produse noi ce utilizează Open Banking-ul sau este prea curând?  

AA: Sigur. Faptul că am construit o infrastructură solidă pentru serviciile de bază – SmartPay și Smart Accounts – ne permite să lucrăm acum și la aplicații care ne utilizează propriile API-uri, pentru a răspunde diferitelor nevoi de utilizare a informațiilor financiare. 

În afara partenerilor noștri care și-au dorit să ofere clienților lor serviciile Smart Fintech direct din aplicațiile lor, ne îndreptăm și către acele companii și utilizatori care au nevoie de aceste servicii în secunda doi în care află de existența lor, și care nu au acces la aplicații terțe ce le integrează deja.  

Astfel, în curând îți vei putea accesa informațiile financiare cu aplicația SaaS de management al plăților și conturilor la care lucrăm acum. Orice companie, freelancer sau persoana fizica poate astfel să își centralizeze conturile și informațiile bancare în doar câteva minute și să le vizualizeze în orice moment. 

Pe zona de plăți online urmează să acoperim și plata furnizorilor, a salariilor angajaților, și alte plăți care necesită inițiere bulk. Avem spațiul și infrastructura necesare pentru a crea produse noi și răspunde diferitelor nevoi de utilizare. 

E.E: În ce stadiu se află piața în care activați? 

AA: România a făcut primii pași în adopția soluțiilor Open Banking începând cu anul 2021, odată cu autorizarea Smart Fintech.  

Adopția oricărei tehnologii noi are cursul său. Primii pași sunt mai anevoioși pentru toți participanții implicați: apar terminologii noi, întrebări, curiozitate, scepticism, temeri, dar și progres datorită celor care își doresc să obțină cât mai devreme beneficiile oferite și care înțeleg potențialul ce se arată la orizont. 

Fiind primul fintech autorizat să ofere aceste servicii, ne-am însușit și responsabilitatea de a trasa drumul către adopție, de a face cunoscut Open Banking-ul local și informa corect pe cine și cum ajută, mai ales vizavi de securitatea online a conturilor și datelor bancare.  

În plus, lucrăm aproape de băncile locale, le furnizăm feedback-ul utilizatorilor și contribuim împreună la rafinarea experiențelor acestora și extinderea ariei de aplicabilitate a Open Banking-ului. 

Este un proces necesar pe care trebuie să-l parcurgem. Vestea bună este că cine utilizează o data un serviciu prin Open Banking, spre exemplu, inițiază o plată directă cont la cont sau își consultă centralizat informațiile din conturile bancare, fără a mai interacționa cu platformele băncilor, nu mai revine la vechile instrumente. 

Marea Britanie, Europa Centrala și de Nord-Vest au câțiva ani înaintea României în ceea ce privește adopția Open Banking-ului. Sunt piețe în care digitalizarea este mai avansată. Acolo, o varietate de aplicații au integrat deja Open Banking-ul, astfel că aceste servicii sunt mult mai des întâlnite. 

E.E: Ce ne puteți spune despre tendințele pieței locale? 

AA: Open Banking-ul este la început, iar beneficiile pentru utilizatori sunt într-o evoluție continuă. Suntem la începutul unui proces de integrare a Open Banking-ului oriunde avem nevoie sa plătim online pentru un produs sau serviciu, și oriunde avem nevoie să ne informăm asupra situației noastre financiare instant, centralizat, fără a naviga diferitele platforme ale băncilor. 

Încă discutăm în termeni de experiența inițierii unei plăți sau experiența de consultare a datelor din bănci când, de fapt, în rolul de utilizatori ai acestor servicii cele mai plăcute experiențe sunt cele mai scurte alături de securitatea avansată sub care aceste servicii sunt executate. 

În curând vom vedea și în România o evoluție a adopției Open Banking-ului similară cu cea din piețele europene, odată ce aria de aplicabilitate se va extinde și mai mult, iar use-case-urile acoperite vor răspunde tot mai multor categorii de utilizatori, persoane fizice și companii. 

E.E: Cum înaintați spre finalul anului 2022? 

AA: Ne continuăm drumul spre cât mai mulți utilizatori alături de partenerii Smart Fintech care integrează cele două soluții API în platformele lor accesate de zeci de mii de utilizatori. Urmează extinderea aplicațiilor Open Banking-ului și către soluții de plată bulk.  În plus, am început pașaportarea și dezvoltarea către noi piețe europene pentru a ne sprijini clienții in geografiile relevante pentru ei și pentru adopția Open Banking-ului.

Pentru mai multe informatii, puteti contacta Smart Fintech la adresa contact@smartfintech.eu