Înființată în anul 1994, Vectra Eurolift Service SRL este unic distribuitor la nivel naţional al producătorilor Balkancar Record și Nissan Forklift. Compania asigură o gamă largă de servicii în domeniul industrial, având atât produse noi, ce pot fi oferite în leasing, dar și echipamente second hand. Echipa Easy Engineering a stat de vorbă cu George Bădescu, General Manager, un om care a pornit o afacere de succes încă de pe băncile facultății.
“Anul acesta vom depăşi 4 milioane de euro, în condiţiile în care anul trecut am avut o cifră de afaceri situată ușor sub această sumă. Dorim să ne mărim acoperirea, Iași și Slatina aflându-se pe această listă. Interesul nostru este satisfacerea clientului.”
Easy Engineering: În ce stadiu se află piața stivuitoarelor la momentul actual?
George Bădescu: Piața stivuitoarelor în acest moment este pe recuperare. Mai are de recuperat, dar, din fericire, față de piața auto, care e în cădere liberă de 5 ani, piața stivuitoarelor a fost în cădere doar 2 ani, după care a început să recupereze.
E.E: De când ați început să faceți afaceri în sfera aceasta și de ce?
G.B: Am intrat în sfera aceasta ca un simplu angajat în perioada în care eram student, chiar de la început îmi plăcea ceea ce făceam. Firma unde lucram importa baterii de pornire din Bulgaria. Pe vremea aceea se vindea orice, până s-a reașezat piața. După acestea au urmat bateriile de tracțiune tot din Bulgaria. Chiar dacă am pornit de la zero, ușor șefii mei m-au plăcut şi m-au apreciat. Eram în anul 3 de facultate, așa că nu era un scop în sine să fac acest lucru.
E.E: Care este obiectivul de activitate al companiei?
G.B: Importul și distribuția de echipamente de depozit, echipamente care doar transportă până la 100-200 metri, echipamente care aranjează în raft, electro-stivuitoare normale, termice, stivuitoare laterale și frontale. Brandul principal este Nissan.
E.E: Cum au evoluat lucrurile de-a lungul timpului?
G.B: La început aduceam baterii de tracțiune pentru stivuitoare și atât. Automat ne-am conectat la piața stivuitoarelor în condițiile în care cel care era importatorul în România al stivuitoarelor Balkancar, aproape singurele stivuitoare care existau atunci pe piață, în anul 1994. Alte brand-uri erau mult prea scumpe pentru România și încă nu era o piață în care să vină cei de afară să își facă reprezentanțe. Abia după 10 ani, din anul 2003 am luat exclusivitate pentru România, în condițiile în care noi vindeam 85% din totalul stivuitoarelor Balkancar.
E.E: Cum a crescut compania din punct de vedere economic?
G.B: Economic, a fost perioada între 2000 și 2008, în care nu au fost creșteri sub 15%, un lucru foarte bun de altfel. Noi ne-am întărit tot timpul cota de piață până undeva în jurul de 10%, la care ne-am blocat în 2007 și pe care nu am putut să o mai depășim. Dar, după părerea mea, în condițiile în care 10 producători mari prezenți în România prin reprezentanțe sau dealeri, a avea 10% din piață e ok. Cea mai mare problemă am avut-o în anul 2009 când marca OM, care era marca ancoră cu care ieșeam în fața celor mai mari clienți ne-a spus că a decis să se retragă nu numai din România, ci din toată Europa, mai puțin Italia. Ei au fost cumpărați de către un competitor.
E.E: Cine au fost fondatorii companiei?
G.B: Am avut un coleg și un prieten cu care am fondat compania. Ne-am despărțit după 7 ani, iar el și-a făcut propria companie care se ocupă tot de stivuitoare.
E.E: Având în vedere logistica Nissan, în cât timp ajunge o comandă?
G.B: Orice comandăm până la ora 5 P.M, a doua zi de dimineață, la ora 7 A.M este în Otopeni.
E.E: Aveți acoperire națională?
G.B: Acoperirea națională o avem. Chiar în acest an am setat două puncte noi de lucru, la Timișoara și Adjud.
E.E: Ce produse noi există în momentul de față?
G.B: Regeneratorul de baterii este producție PBM Italia și regenerează baterii ce ajung până la 1.600 A, de la baterii de tracțiune pentru auto stivuitoare până la baterii auto pentru mașini de golf, trenuri, bărci etc. Nu afectează fizic și electric bateria, iar condiția principală este ca bateria să nu fie complet descărcată și să nu fie depășită perioada ei de viață, de 5-6 ani.
E.E: Intenționați să mai aduceți și alte game/sisteme mai ieftine pe piață?
G.B: Am făcut-o deja și avem următoarele segmente: Nissan, brandul cel mai bun, se adresează companiilor mai mari, dar și celor mai mici care au un grad de utilizare mai mare. Avem, de asemenea, şi un brand cost-effective, pentru companiile care nu au un grad de utilizare mare, şi anume compania chinezească Heli, care este una dintre cele mai bune din China. După aceasta urmează second- hand-urile, foarte căutate, cu provenienţă de la companiile de leasing.
E.E: Ce cotă de piață dețineți?
G.B: În momentul de față suntem la 9%. Nu este un scop în sine să depășim 10%. Vrem să avem o bază bună de clienți, în sensul să fie bun platnici, să fie mulțumiți, să câștigăm alții, dacă se poate. Preferăm să păstrăm profitabilitatea și relațiile bune cu clienții.
E.E: S-a modificat profilul clientului de-a lungul timpului?
G.B: Da, s-a modificat, dar nu foarte mult. Din 1994, de la a veni aici să cumpere, să vadă, clientul acum caută pe internet și nu mai așteaptă târgurile. Vine la târg numai să vadă dacă e ceva nou, o inovație. Clientul nou, acum nu mai este interesat de prețul produsului, ci de ce este acesta capabil să facă.
E.E: Există soluții de finanțare viabile pe care le oferiți?
G.B: Da, leasing și rental. Avem o colaborare cu două companii de leasing, astfel încât noi, pe baza unor cotații prestabilite și aprobate, în momentul în care trimitem oferte,întrebăm clientul și dacă este interesat şi de leasing.
E.E: Cu ce veniți nou pe piață?
G.B: Avem o gamă largă de servicii de genul următor: luăm stivuitorul vechi la buyback, considerând o parte din valoarea celui nou, dacă vrea, drept avans sau altă formă. Venim automat și cu soluția de finanțare, venim și cu soluția de rental.
Autori:
Ciprian Rotaru
Daniela Rădeanu