RETELE DE FIBRA OPTICA – COSTURI MAI MICI, LA VITEZA MAI MARE

Am putea spune că încă există fani ai rețelelor de cupru care se mișcă cu greu în evoluția naturală a dezvoltării rețelelor de date sau voce, după caz. Azi, niciun argument favorabil nu poate determina pe un dezvoltator de clădire de birouri, fabrică sau sediu să mai investească într-o rețea de cupru. Jucătorii mari din piața de telecomunicații din România care au contat pe fibră acum mai bine de 15 ani au deja un avantaj major în acest moment, față de competiție (vezi RDS&RCS).

Prețul la fibră optică a scăzut constant în fiecare an, iar cerința din ce în ce mai mare de terminale GPON (Gigabit Passive Optical Network) pentru FTTh a făcut posibil ca orice rețea de cablare interior sau exterior să fie mult mai avantajos de construit decât soluțiile tradiționale cu switchuri de Ethernet.

Producătorii mari de mașini de calcul (exe: IBM) au înțeles imediat potențialul dezvoltării rețelelor de fibră optică la interior, preferând realizarea unei rețele de pe fibră optică decât investiția într-o rețea depășită pe cupru. Economia rezultată în urma unei investiții într-o rețea de fibră optică poate fi direcționată către alte echipamente active, computere, telefoane IP sau sisteme de operare sau de gestiune a datelor.

Lățimea de bandă mai mare, viteza, fiabilitatea, operarea ușoară și rapidă, securitatea datelor transmise, imunitatea la interferentele electromagnetice (EMI), durabilitatea în timp și upgradarea nelimitată pe fibră optică sunt argumente care nu pot fi combătute de nici un susținător al unei investiției într-o rețea depășita tehnologic, dar și mai constisitoare, pe cupru.

Și totuși, nu numai în România, dar și în Europa investitorii imobiliari (în special ale spatiilor de birouri) se mișcă greu în a alege o soluție de cablare pe fibra optică la interiorul clădirilor. Să fie vorba numai de lipsa de informații a acestora sau există și alte motive? Noi credem că lipsa de informații este principalul motiv, iar neinformarea acestora sunt numai justificate de interese financiare sau de un confort profesional, la toți cei implicați în lanțul creativități, dezvoltării, implementării și funcționarii unei astfel de rețele.

Începând de la consultanți, proiectanți, producători de echipamente active și pasive, distribuitori, integratori, și până la clientul final – care din lipsă de informare preferă soluția recomandată de consultant – nimeni nu are nici un interes să promoveze o soluție mai rapidă, mai ieftină, mai ușor de administrat și de instalat, numai în interesul clientului final: investitorul.

Dar hai să-i luăm pe rând:

Consultantul nu are suficiente date de la proiectant sau arhitect încât să aibă încredere să recomande investitorului o soluție pe fibră optică de interior.

Arhitectul, în comun cu proiectantul au un confort profesional preferând să nu schimbe o soluție tradițională pe cupru, în detrimentul uneia pe fibră optică care ar complica munca. Iar justificarea unei reducerii a investiției finale nu-l ajută cu nimic, decât o apreciere puțin concretizată material, poate doar profesional.

Producătorii de echipamente active sau pasive – nu-i putem condamna, pe de o parte o soluție pe cupru are o valoare mai mare în materialele necesare construcției rețelei și va fi preferată în alternativa unei simplificări a instalării pe fibra optică, mai ieftină. Pe de altă parte, producătorii de echipamente active de tip switch ies automat din schema tehnică în cazul unei soluții de fibră optică, unde producătorii consacrați de GPON (vezi Nokia – Alcatel Lucent) sunt avantajați de numărul mare de echipamente vândute și instalate la nivel mondial.

Distribuitorii au același motiva ca și producătorii de echipamente active, unde marginea lor de adaus scade considerabil de la o soluție mai scumpă pe cupru, comparativ cu una pe fibră optică.

 Integratorii au considerente similare, dar mai adaugă și lipsa personalului de specialitate pentru configurarea rețelelor de fibra optică pasivă, începând de la proiectarea distribuției pe splittere pasive, calcularea pierderilor de buget optic și până la realizarea sudurilor de fibră optică.

Clientul final este beneficiarul care are de profitat cel mai mult de pe urma unei astfel de soluții, dacă realizează potențialul acesteia. Creșterea exponențială de viteza de transfer cumulată cu reducerea costurilor inițiale, dar și alte economii considerabile de: operare, ocuparea spațiului sau consum de curent, pot genera avantaje considerabile la factura lunară.

IBM este cel mai bine intenționat și face un comentariu edificator în acestă privință:  – With the commercialization of Passive Optical LAN technology, it has quickly demonstrated advantages as one of the most revolutionary technologies in the networking era. It can adequately accommodate the demands of modern enterprise applications for a lower cost than traditional LAN implementations.  (https://www.ibm.com/downloads/cas/JXMON5AE)