Ce soluție de propulsie se va impune în industria auto? Cum putem reduce și mai mult consumul de energie și emisiile prin dezvoltarea unor concepte noi și îmbunătățite ale sistemelor de propulsie pentru automobile? Aceste întrebări și nu numai îi preocupă pe producătorii de autoturisme, dar și pe cei de la BASF, în calitate de cel mai mare furnizor de produse chimice pentru industria auto.
Alături de dezvoltarea permanentă a mașinilor cu motoare cu combustie internă mai eficiente, chimia aduce o contribuție importantă pentru o serie de concepte de propulsie electrică. De asemenea, se înregistrează progrese și în domeniul pilelor de combustie. În strânsă colaborare cu Joma-Polytec și Mercedes-Benz Fuel Cell, o filială a Daimler AG, plasticul pentru inginerie Ultramid a fost utilizat cu succes în fabricarea unei serii de componente ale sistemelor cu pile de combustie. Această soluție inovatoare este utilizată ca standard în noul Mercedes GLC F-CELL, în care se combină o pilă de combustie cu o baterie litiu-ion reîncărcabilă.
Plasticul crește eficiența – nu doar în cazul vehiculelor hibride, reîncărcabile și electrice, dar și pentru motoarele cu combustie internă. „Portofoliul nostru vast de materiale plastice oferă multiple avantaje, ceea ce ne ajută să răspundem la cerințele specifice ale clientului, în funcție de conceptul de propulsie și de componenta specifică”, explică Andreas Stockheim, manager segment Sisteme de Propulsie și Șasiu în cadrul BASF. „Prin dezvoltarea continuă a produselor noi, în strânsă colaborare cu clienții noștri, reușim să ne adaptăm portofoliul la tendințele și schimbările de pe piață.”
Evaluare: foarte complex
În industria auto, cerințele foarte înalte legate de calitate și siguranță impun exigențe tot mai mari în ceea ce privește materialele. Cu ajutorul poliamidelor versatile și sofisticate (Ultramid), al polibutilenului tereftalat (Ultradur®), al poliftalamidelor (PPA), al polioximetilenei (Ultraform®) și al polietersulfonei (Ultrason®), BASF reușește să țină pasul cu cele mai recente dezvoltări ale producătorilor auto și deschide, totodată, drumuri noi. Proprietățile tehnice și funcționalitatea ridicată sunt elementele cheie. Pentru Mercedes GLC F-Cell, excelența multilaterală a proprietăților Ultramid este cea care contează: rezistență termică și chimică bună, rigiditate dinamică, rezistență la impact și performanță pe termen lung.
„Testele anterioare realizate cu alte materiale au indicat probleme mecanice, așa că Daimler a avut cerințe foarte specifice pentru acest material”, explică Stefan Milimonka, Key Account Manager în divizia Materiale Performante din cadrul companiei BASF. „Expertiza noastră în materie de componente auto din plastic și gama amplă de produse existente ne-au ajutat să găsim soluții împreună cu partenerii noștri și să identificăm materialul potrivit. Asta demonstrează că un proiect complex precum acesta poate fi realizat cu succes cu ajutorul cunoștințelor de specialitate și a cooperării strânse între toți cei implicați.”