Sistemele de asistenţă pentru şofer pot salva vieţi. Uneori, este suficient ca autoturismul să emită un semnal sonor de avertizare şi să afişeze o ceaşcă de cafea pe planşa de bord pentru a-l atenţiona pe şofer să ia o pauză după conducerea pe o perioadă mai lungă de timp. Evaluarea Bosch referitoare la sistemele din dotarea celor mai importante modele de autovehicule din fiecare segment arată că circa 680.000 – aproape un sfert – din cele 2,95 milioane de autoturisme noi înmatriculate anul trecut în Germania pot avertiza şoferii obosiţi înainte ca aceştia să provoace un accident. Astfel, funcţia de detectare a stării de somnolenţă este cel mai frecvent sistem de asistenţă pentru şofer instalat pe autoturismele noi. Evaluarea a avut la bază statistica autoturismelor noi înregistrate în 2013 în Germania.

„Pasagerul invizibil” devine din ce în ce mai important. „Sistemele de asistenţă pentru şofer reprezintă un pas esenţial pe drumul către “viziunea zero”: fără accidente rutiere soldate cu victime”, afirmă Gerhard Steiger, preşedintele diviziei Sisteme de Control al Şasiului din cadrul Bosch. Acest obiectiv se reflectă şi în noua schemă de punctare Euro NCAP, care impulsionează echiparea autovehiculelor cu sisteme de frânare preventivă de urgenţă şi sisteme de asistenţă pentru menţinerea benzii de rulare. Iar acest lucru influenţează producţia de senzori esenţiali pentru buna funcţionare a sistemelor de asistenţă. „Bosch estimează vânzări de peste două milioane de senzori radar şi video în 2014, un număr de peste două ori mai mare faţă de cel înregistrat anul trecut”, declară Steiger. Cele şase cel mai des întâlnite sisteme de asistenţă pe autoturismele noi sunt enumerate mai jos, în ordine descrescătoare a frecvenţei de utilizare.

bosch 3 articol text

Sistemul de detectare a stării de somnolenţă

Microsomnul, scăderea puterii de concentrare şi oboseala la volan sunt deosebit de periculoase şi reprezintă cauza a numeroase accidente. Totuşi, semnele iniţiale pot fi detectate din timp: şoferii obosiţi, cu o atenţie scăzută execută manevre de direcţie mai puţin precise şi trebuie să facă mai des mici corecţii ale traiectoriei. Sistemul de detectare a stării de somnolenţă Bosch analizează permanent manevrele de direcţie efectuate de şofer cu ajutorul unui senzor de unghi al volanului sau al servodirecţiei electrice pentru a identifica semnele tipice de oboseală. Sistemul înregistrează şi mişcările uşoare, bruşte ale volanului. Utilizând şi alţi parametri (precum timpul de condus şi momentul zilei), sistemul poate detecta semnele care anunţă starea de oboseală, emiţând semnale vizuale şi sonore pentru a atenţiona şoferul că este cazul să facă o pauză înainte de a aţipi la volan. 23 la sută dintre autoturismele noi înmatriculate în 2013 sunt echipate cu sistemul de detectare a stării de somnolenţă.

Sistemul de control inteligent al farurilor

Scopul echipării unui autovehicul cu un sistem inteligent de control al farurilor este de a vedea şi de a fi văzut mai bine. La conducerea pe timp de noapte sau în tunel, asistentul activează sau dezactivează faza scurtă a farurilor, după cum este necesar. De asemenea, sistemul activează faza lungă dacă nu detectează niciun autovehicul în faţă sau care se deplasează din sens opus (cu excepția cazului în care autovehiculul se deplasează în localităţi). În plus, sistemul de control inteligent al farurilor poate regla constant lumina farurilor în funcţie de drum sau poate comuta continuu între faza scurtă şi faza lungă. Prin urmare, sistemul asigură un nivel optim de iluminare fără a-i orbi pe ceilalţi participanţi la trafic. 20 de procente dintre autoturismele noi înmatriculate în 2013 sunt dotate cu sistemul de control inteligent al farurilor.

About The Author