Persoana intervievată Christian Kübler, Manager de producție la Vario-X & Drives.
În prezent descentralizarea instalațiilor electrice este un subiect important. Ce a dus de fapt la situația în care majoritatea sistemelor electrice au fost în mod istoric gestionate centralizat?
Christian Kübler: Faptul că în trecut mașinile au fost echipate cu sisteme de acționare centralizate este legat mai ales de pierderile prea mari înregistrate la echipamente pentru a permite gruparea lor în incinte descentralizate, fără răcire externă. În plus mai există și structurile mecanice existente prea mari și care nu au fost încă înlocuite. Totodată construcția de mașini și de stații a evoluat către structuri modulare care permit adăugarea ori renunțarea la anumite funcții ale mașinilor, după necesități. Descentralizarea este în mod deosebit utilă aici astfel încât nu trebuie adăugat câte un panou de comandă nou și scump la fiecare modul de mașini. Una peste alta, avem o nouă gândire în ce privește domeniile de fabricație și noi posibilități tehnice iar aceasta permite automatizarea descentralizată.
Și care sunt progresele tehnice care au făcut posibil controlul descentralizat? De ce nu a fost acest lucru posibil înainte?
C.K: Pe partea electrică trebuie menționate în mod special noile componente cu pierderi reduse, cum ar fi cele cu semiconductori din carbură de siliciu sau azotură de galiu. Acestea ridică eficiența la un nivel cu totul nou și fac astfel posibilă utilizarea tehnologiei de automatizare descentralizată în măsura pe care o știm astăzi. Pe lângă aceasta, producătorii de mașini au început să își regândească tehnologia de instalare, permițând o dată în plus automatizarea descentralizată.
În trecut panourile de comandă erau necesare deoarece nu era posibilă instalarea perifericelor necesare în incinte răcite prin convecție, menținându-se totodată o detarare acceptabilă. Astăzi avem la dispoziție noi posibilități datorită eficienței sporite în mod semnificativ.
Care sunt principalele avantaje ale descentralizării? În mod ideal, de exemplu la o unitate de producție cu mai multe mașini unelte.
C.K: Descentralizarea deschide noi posibilități pentru constructorii de mașini și reduce enorm eforturile de proiectare și de cablare ca și riscul de eroare. Aceasta înseamnă, de exemplu, că un sistem de cablare cu aproximativ 8 axe, care necesita aproximativ 2 zile de lucru pentru realizarea cablării poate fi acum realizat în câteva ore.
Noul sistem Vario-X face posibilă chiar acționarea mașinilor fără niciun panou de comandă. Ce module conține sistemul Vario-X?
C.K: VARIO-X conține primul set de semnale cu următoarele module:
VARIO-Backplane: Panou posterior pentru montarea modulelor
VARIO-CTRL 1.000: PC industrial de înaltă performanță pentru controlul diverselor elemente din fieldbus (de ex. modulele Impact IO, acționările etc.)
VARIO-Power In: Alimentare pentru 3 x 400V CA + STO-Signal (cuplul sigur decuplat la toate motoarele descentralizate)
VARIO-Powersupply 24V CC: Alimentare 24V CC cu branșament integrat EtherCAT cu 3 porturi
VARIO-Powersupply 48V CC: Alimentare 48V CC
După lansarea pe piață vor urma și alte module. VARIO-X va fi dezvoltat pas cu pas și se va adapta pieței în mod constant.
Nu este sistemul Vario-X montat pe fiecare mașină mai scump față de un panou de comandă central?
C.K: Dacă facem o comparație directă cu componentele unui panou de comandă, VARIO-X poate părea mai scump dar trebuie notat că VARIO-X își recuperează costurile prin costurile totale care țin de proprietate. Date fiind costurile semnificativ mai mici ale cablării, riscul mai mic de apariție a defecțiunilor în timpul exploatării și costurilor mai reduse datorită efortului mai mic de înlocuire a dispozitivelor în cazul defecțiunilor VARIO-X are o eficiență de cost mai ridicată.
Ați menționat că printre avantajele descentralizării se numără viteza de instalare, aveți idee cât timp se economisește prin instalarea sistemului Vario-X?
C.K: Considerăm că sunt posibile economii de până la 80%.
Christian Kübler
Manager de producție Vario-X & Drives
M-a intrigat posibilitatea de utilizare a unui dublu digital al sistemului Vario-X. Presupun că aceasta este cel mai eficientă dacă este combinată cu o variantă digitalizată a mașinilor. Este în curs o colaborare concretă cu producătorii mașinilor? Ne puteți da un exemplu?
C.K: Dublul digital este în prezent testat pe mașinile noastre folosite ca mostre, construite pentru târgurile internaționale și pentru uz intern. Lucrăm cu un partener la dezvoltarea unui dublu digital. Scopul este de a le oferi clienților noștri interfețe cu sistemul VARIO-X adecvate dublului digital inițial. Dorim ca ulterior să introducem funcții precum calculul automat al lungimii cablurilor, ceea ce ar ușura munca de zi cu zi a clienților noștri.
Până acum ne-am concentrat, în scop ilustrativ, asupra mașinilor unelte, dar utilizările Vario-X sunt cu siguranță mult mai largi. Vă rugăm să ne spuneți care este gama de echipamente pentru care Vario-X este util.
C.K: În esență noi considerăm că VARIO-X poate fi utilizat într-o gamă diversă de aplicații care necesită o putere maximă pe ax de 1kW. Există un potențial mare de înlocuire a acționărilor pneumatice în automatizărilor de fabrică cu acționări cu servomotoare electrice. Pe de altă parte tehnologia mecanică generală sau logistica interioară constituie și ele un sector important pentru VARIO-X, în contextul automatizării fără panouri de comandă, ca un factor important în realizarea de noi sisteme sustenabile din punct de vedere economic și ecologic. Orice poate fi conceput, de la clemele acționate de servomotoare electrice din producția de automobile până la aplicațiile cu roboți delta de tip pick-and-place.