Modelele de afaceri ale operatorilor de telecomunicații se află sub presiune. De-a lungul timpului, aceștia au văzut cum serviciile lor sunt transformate în bunuri publice: întâi au fost apelurile vocale și mesageria, iar acum se întâmplă la fel și cu conexiunile broadband. La ora actuală, tot mai des, operatorii încearcă să își găsească locul – ei trebuie să genereze o creștere suplimentară și mai multă valoare adăugată printr-o ofertă de aplicații și servicii la care se adaugă conectivitatea integrată, personalizată, totul într-o manieră automatizată și scalabilă.

Tehnologia 5G a fost gândită pentru a susține toate aceste planuri ambițioase. Totuși, nici provocările nu pot fi trecute cu vederea – noi tehnologii cloud-native, noi modele de operare, noi competențe, noi parteneriate, noi competitori, noi ecosisteme și o investiție de proporții impresionante. Analizând toate aceste aspecte, operatorii riscă să nu acorde atenția cuvenită unei alte provocări majore legate de 5G, rezultată din creșterea volumului de trafic: consumul de energie și emisiile de dioxid de carbon. Dacă nu este gestionată în mod corect, implementarea 5G ar putea duce la o creștere importantă a consumului de energie electrică, în rândul operatorilor. Fenomenul ar avea loc exact într-o perioadă în care toate părțile interesate – dar și societatea, per ansamblu – cer mai multă transparență, asumarea responsabilității și acțiuni concrete pentru reducerea consumului de energie electrică și a emisiilor de gaze cu efect de seră.

Pe scurt, operatorii ajung să se confrunte cu o dilemă: cum poate industria telecomunicațiilor să se dezvolte prin intermediul 5G și, în același timp, să își atingă obiectivele în materie de sustenabilitate?

Recent, Vertiv, în parteneriat cu compania de cercetare STL Partners, a publicat un raport care tratează exact această temă: de ce este managementul energiei atât de important pentru succesul tehnologiei 5G. Principala concluzie este că, prin adoptarea celor mai bune practici în domeniul managementului energiei, operatorii pot răspunde solicitărilor și își pot construi, în același timp, credibilitatea, expertiza și competențele de care au nevoie pentru a lansa pe piață noi servicii integrate. Cercetarea se bazează pe un sondaj la care au participat 500 de companii din domeniul telecomunicațiilor, ce activează la nivel global și a evidențiat șansa pe care o au operatorii în a deveni un element important în transformarea operațiunilor clienților, dar și modurile prin care această oportunitate poate fi valorificată.

8 puncte cheie care ne arată unde ne situăm acum și ce ar trebui să facem pe mai departe

  1. Chiar dacă liniile aeriene și companiile din domeniul energetic au raportat cantități mult mai mari de emisii de dioxid de carbon, nici industria telecomunicațiilor nu stă prea bine. Potrivit estimărilor, aceasta generează 250 de tone metrice de CO2 la nivel global (aproximativ 0,8% din totalul emisiilor înregistrate la nivel global);
  2. STL Partners anticipează că traficul global 5G va ajunge la nivelul traficului 4G / 3G până în 2025 (sau chiar mai repede, în ipoteza unei implementări accelerate);
  3. În privința energiei necesare per unitate de date transmisă, rețelele 5G sunt cu un ordin de mărime mai eficiente decât cele 4G;
  4. Rețelele 5G vor funcționa pe baza a milioane de servere generice, majoritatea instalate în centre de date Edge, de dimensiuni mai mici. Pe lângă funcțiile legate de rețea, aceste unități distribuite vor putea susține și sarcinile de calcul pentru aplicațiile bazate pe 5G, așa cum sunt AR și VR;
  5. Aceste unități Edge distribuite vor trebui să fie proiectate, echipate, alocate și operate diferit, față de procedurile din trecut;
  6. 40% din cele 500 de companii intervievate în cadrul studiului consideră că eficiența energetică ar trebui să fie prima sau a doua prioritate pentru operatorii telecom, atunci când implementează rețele 5G;
  7. Costurile cu energia însumează deja 5 – 7% din totalul costurilor de operare. În plus, companiile din domeniul telecomunicațiilor trebuie să acopere și alte costuri operaționale specifice unui management deficitar al energiei: de exemplu, mentenanța, securitatea și asigurarea;
  8. Tot în cadrul studiului realizat în rândul celor 500 de companii, doar 37,2% dintre respondenți au afirmat că văd în companiile telecom un partener credibil pentru reducerea emisiilor de dioxid de carbon. Cu toate acestea, alți 56,1% au spus că aceste companii a putea deveni credibile pe viitor – depinde doar de operatori să își demonstreze angajamentul.

Cum rămâne cu provocările?

Provocarea nr. 1: Alimentarea 5G

Atunci când sunt implementate în mod corect, rețelele 5G pot să reducă emisiile de dioxid de carbon sau chiar să scadă consumul total de energie al operatorilor de telecomunicații. Totuși, acest scenariu depinde de o serie de factori, iar lucrurile nu se vor rezolva de la sine.

5G poate limita consumul excesiv de energie electrică, pentru că…

  • Tehnologia este cu 90% mai eficientă energetic față de 4G (energie necesară pentru a transmite aceeași cantitate de date);
  • Elasticitatea energetică mai mare înseamnă că 5G poate fi limitată în perioadele în care cererea este mai redusă;
  • Virtualizarea presupune cicluri de regenerare mai rapide și mai eficiente, dar și o performanță îmbunătățită continuu în materie de software și hardware;
  • Apar noi oportunități de partajare a resurselor;
  • Rețelele 2G / 3G / 4G sunt decomisionate.

… totuși, unele provocări rămân:

  • Creșterea traficului va fi generată de mai multe servicii de înaltă performanță și un cost redus per GB perceput utilizatorilor;
  • Sunt necesare de până la două ori mai multe antene pentru a oferi același nivel de acoperire;
  • Infrastructura cloud-native (COTs hardware) presupune un mediu specific centrelor de date (echipamente de răcire; UPS);
  • Vor apărea mult mai multe centre de date Edge, inclusiv conversii de tip brownfield.

Pentru a reduce consumul de energie electrică și costurile de operare atât la nivelul unităților telcom, cât și la nivelul rețelei per ansamblu, una dintre soluții ar fi lansarea procesului de decomisionare a generațiilor mai vechi de tehnologie mobilă. Decomisionarea rețelelor mobile 2G, 3G și 4G ar avea un efect benefic clar asupra emisiilor de carbon din toate rețelele. Există, însă, o serie de impedimente legate de decomisionare, având în vedere că mulți clienți și multe aplicații se bazează pe 2G și 3G chiar și în economiile avansate, măsurătorile inteligente fiind, de exemplu, una dintre utilizările cheie ale tehnologiei 2G.

În același timp, există o serie de discrepanțe și la nivel regional: în timp ce multe țări din Asia au decomisionat deja integral 2G, iar alte țări, precum Germania, își propun să decomisioneze 3G până în 2022, la finalul anului 2019, 46% dintre consumatorii de conectivitate mobilă din Africa foloseau încă 2G. Vedem că există, astfel, o provocare mai amplă atunci când încercăm să stabilim în ce mod ar putea operatorii de telecomunicații să își reducă emisiile de carbon, în Era Coordonării: regiuni diferite se află în etape foarte diferite ale implementării 5G și se confruntă cu provocări și soluții diferite în privința managementul energiei în ansamblul său.

Provocarea nr. 2: un mediu de afaceri în continuă schimbare

5G este sectorul în care operatorii telecom vor investi cea mai mare parte a resurselor în următorul deceniu. Investiția masivă necesară pentru lansarea tehnologiei 5G, la care se adaugă și provocările energetice legate de funcționarea 5G, vor face ca aceasta să acopere cea mai mare parte din amprenta de carbon a operatorilor. Adaptarea ulterioară sau înlocuirea operațiunilor tradiționale este mai greu de justificat (atât din punct de vedere economic, cât și din punct de vedere al impactului asupra mediului) decât adoptarea celor mai bune practici chiar de la început, odată cu noile rețele 5G sau cu rețelele compatibile 5G.

În plus, experții și cercetătorii preconizează că:

  • Presiunea din partea guvernelor și a autorităților de reglementare va crește, dat fiind că 5G este deja o tehnologie aflată în atenția tuturor, iar acest lucru nu va face altceva decât să intensifice îngrijorările legate de protecția mediului, în special în contextul pandemiei de coronavirus;
  • Organizațiile specializate în protecția mediului vor întreprinde acțiuni legale împotriva marilor poluatori, în contextul luptei împotriva schimbărilor climatice;
  • Clienții, partenerii și toate celelalte părți interesate vor lua în calcul redirecționarea investițiilor, căutând companii care să fie deplin angajate în acțiuni de protecția mediului;
  • Costurile de operare vor crește, punând o presiune suplimentară asupra marjelor de profit.

Odată ce am analizat toate aceste informații, ne întoarcem la întrebarea inițială: cum pot operatorii telecom să se dezvolte cu ajutorul tehnologiei 5G și, în același timp, să facă față provocărilor legate de schimbările continue ale climatului de afaceri? Din punctul nostru de vedere, este necesară o abordare în doi pași:

Pasul 1: Integrarea celor mai bune practici în materie de eficiență energetică și emisii în toate etapele rețelelor 5G – de la design, achiziție, punere în funcțiune și operare. Majoritatea operatorilor nu sunt consecvenți în adoptarea acestor bune practici la momentul instalării 5G. Există mult loc pentru mai bine, și, din fericire, multe acțiuni sunt la îndemână.

Pasul 2: Motivarea și încurajarea clienților în a implementa servicii bazate pe 5G, care să îi susțină în procesul de transformare. Companiile din domeniul telecomunicațiilor pot da un exemplu – dacă acestea se remarcă prin eficiență și adoptarea politicilor corecte, atunci și clienții și furnizorii le vor urma. Demonstrând cele mai bune practici, companiile de telecomunicații se poziționează ca lideri – jucători activi în Era Coordonării. Pentru a câștiga încredere și a se prezenta drept parteneri în tranziția către Era Coordonării, companiile de telecom trebuie să demonstreze mai întâi că propriile procese sunt eficiente.

Dacă își definesc un scop clar și aleg să adopte aceste bune practici, operatorii au șansa de a contribui cu expertiză, know-how și credibilitate la planurile de transformare energetică a clienților lor. Insuflarea unor aspirații și a încrederii că aceste aspirații pot fi atinse prin acțiuni concrete sunt elemente esențiale pentru orice partener eficient și de succes.

Portofoliul Vertiv oferă o gamă vastă de soluții special concepute pentru a le permite clienților să își atingă obiectivele de eficiență și sustenabilitate.

Pentru mai multe informații despre produsele noastre, accesați www.Vertiv.com sau contactați echipa Vertiv la emea.ro.hello@vertiv.com.

Autor: George Topalov, Senior Sales Manager Vertiv Romania

About The Author