„Raportul BASF privind culorile pentru produse de acoperire originale destinate sectorului auto” oferă o analiză globală a distribuției culorilor pe piața auto în 2018. Non-culorile – alb, negru, gri și argintiu – continuă să predomine pe șosele. Ele acoperă aproximativ 80% dintre mașinile fabricate la nivel mondial. Albul este culoarea cea mai populară dintre acestea. Fiecare al patrulea automobil din America de Nord și aproape fiecare al treilea vehicul din Europa este vopsit în alb, în timp ce în regiunea Asia Pacific fiecare al doilea automobil este, de asemenea, alb. Popularitatea argintiului a scăzut ușor comparativ cu anul precedent.
Cu o cotă de piață de 11%, albastrul a depășit argintiul în 2018, devenind a patra cea mai dorită culoare pe continentul european.
Albul se menține pe primul loc în clasamentul culorilor la nivel global.
Albastrul este culoarea cea mai populară din paleta cromatică la nivel mondial.
Produsele de acoperire cu efecte speciale creează diversitate și sporesc popularitatea non-culorilor.
Dintre diversele nuanțe ale paletei cromatice, albastru este nuanța cea mai populară, urmată de roșu. Aceste culori tind să fie mai populare pe segmentele asociate vehiculelor mai mici, precum automobilele compacte și subcompacte. Numărul total al nuanțelor cromatice scade considerabil pe segmentele asociate vehiculelor mai mari. La acest nivel, s-a constatat o creștere semnificativă a numărului de vehicule albe și negre, față de anul precedent.
Efectele creează noi variante de culoare pe piața europeană
Aproape fiecare al cincilea automobil de pe piața europeană este vopsit în gri. Această culoare a înlocuit negrul, devenind a doua cea mai populară nuanță. Clienții pot alege din peste 110 variante de culoare, dintr-o gamă cuprinsă între gri deschis și nuanțe închise de antracit metalizat. Albastrul oferă chiar și mai multe opțiuni. Cu cele aproximativ 140 de nuanțe disponibile, albastrul devine gama cromatică cea mai variată din regiune.
Totodată, un efect metalizat sau sidefat contribuie semnificativ la aspectul unic al mașinii. În 2018, două treimi din numărul total al vehiculelor au fost finisate cu un produs de acoperire cu efecte speciale. Cu cât mașina este mai mare, cu atât cresc șansele ca ea să fie vopsită într-o culoare cu efecte. Culorile închise, precum negrul și griul, sunt de cele mai multe ori formulate în așa fel încât să aibă un efect metalizat, în timp ce nuanțele deschise sunt, de regulă, compacte. „Paleta efectelor folosite în domeniul auto evoluează constant și este modelată de idei mereu noi și pline de inspirație”, a spus Mark Gutjahr, head of Automotive Color Design Europa în cadrul departamentului de produse de acoperire BASF.
Albul este culoarea cea mai populară în regiunea Asia Pacific, dar culorile de pe paleta cromatică câștigă tot mai mult teren.
Albul este mai popular în regiunea Asia Pacific decât în orice altă regiune. 53% dintre mașinile noi sunt albe. Popularitatea acestei non-culori a crescut semnificativ față de anul precedent. Dintre culorile paletei cromatice, roșul rămâne în continuare opțiunea cea mai populară. Cu toate acestea, albastrul vine puternic din urmă. O constatare interesantă este aceea că nuanțele de maro își mențin popularitatea, în special printre modelele SUV, dar dau semne că pierd din avantaj, ceea ce lasă de înțeles că importanța acestei game pe segmentul SUV nu mai este aceeași ca în trecut.
În Asia Pacific, atitudinea și stilul de viață se reflectă tot mai mult în opțiunile cumpărătorilor de mașini în materie de culoare. De exemplu, a crescut cererea pentru nuanțe de negru strălucitor și metalizat pe mai multe segmente de caroserie. Chiar și în cazul automobilelor subcompacte, nuanțele de argintiu și gri cu efecte orbitoare sunt tot mai des întâlnite. Această tendință poate fi remarcată pe piața chineză, unde s-a impus o paletă cromatică mai largă. „Diversitatea paletei de culori este evidentă – nuanțe de roșu, albastru, galben, maro și auriu apar pe aproape toate segmentele. Consumatorii chinezi sunt mai dornici decât în trecut să își etaleze preferințele în materie de culori”, a declarat Chiharu Matsuhara, head of Automotive Color Design, Asia Pacific.
În America de Nord, diversitatea paletei de non-culori oferă posibilitatea unei priviri fugare în viitor.
În 2018, paleta de non-culori a rămas gama cea mai populară pe piața auto din America de Nord, reprezentând aproximativ 75% din producția de serie. Dintre non-culori, albul își păstrează prima poziție în clasament. Pe lângă gama de non-culori, consumatorii au continuat să manifeste o afinitate tot mai evidentă pentru roșu, cu precădere pe segmentele mașinilor sport și ale vehiculelor de tip papuc. Gama variată de nuanțe de albastru s-a menținut la o cotă de piață aproape identică cu cea din anul precedent.
În ultimii zece ani, vehiculele utilitare de tip crossover (CUV) au câștigat tot mai mult teren, devenind segmentul dominant pe piața auto din America de Nord. Vehiculele de tip CUV îmbină calitățile unui SUV, precum siguranța și confortul la condus, cu alte beneficii, precum eficiența consumului de combustibil. Astfel, ele oferă caracteristici atrăgătoare pentru o largă varietate de conducători auto. Albul este non-culoarea predominantă pe acest segment, urmată de negru și gri. Nuanțele de albastru și roșu sunt preferate aproape în egală măsură de cumpărătorii de pe piața auto. „În ceea ce privește acoperirea suprafețelor mari din segmentul CUV, industria auto își propune să ofere o expresie vizuală adecvată pentru destinația percepută a vehiculului și să o asocieze imaginii brandului”, a declarat Paul Czornij, head of Automotive Color Design pentru BASF America de Nord.
Abilități de anticipare a tendințelor și concepte de culoare inovatoare
Divizia de produse de acoperire din cadrul BASF acordă o mare atenție înțelegerii tendințelor în materie de culori și materiale și profită de aceasta pentru a anticipa culorile care vor juca un rol decisiv pe piața auto în viitorul apropiat. În fiecare an, designerii diviziei de produse de acoperire creează Automotive Color Trends, o colecție inovatoare de 65 de culori noi, având la bază studii ample și analize aprofundate ale tendințelor globale și ale schimbărilor culturale se anticipează că vor influența culorile de pe piața auto în următorii trei până la cinci ani.
Culoare și durabilitate
BASF oferă o gamă de soluții de acoperire durabile pentru industria auto, integrate în inovațiile sale de design coloristic. Printre acestea se numără soluții de acoperire care permit un proces de aplicare și uscare rapid, acesta putând reduce emisiile de CO2 cu până la 20%, straturi de bază cu vopsire prin hidrotransfer care respectă reglementările stricte existente la nivel global privind reducerea la minimum a conținutului de compuși organici volatili (COV), precum și soluții de acoperire cu o funcție integrată de gestionare a temperaturii, funcție care nu permite încălzirea în exces a suprafeței mașinii, așa cum o fac soluțiile de acoperire convenționale, reducând astfel la minimum acumularea de căldură în habitaclu.