Robotic Cleaning Solutions comercializează și implementează în România echipamente robotice de uz profesional pentru curățenie și facility management, puse în mișcare de tehnologii de navigație autonomă de ultima generație. Echipamentele robotice sunt utilizabile în industrii variate precum serviciile de curățenie și facility management, horeca, retail, sănătate, producție sau logistică.
Interviu cu Daniel Toma, Operations Development Manager la Robotic Cleaning Solutions.
Easy Engineering: O scurtă descriere a companiei și a activităților.
Daniel Toma: Suntem prima companie din România care își propune, printr-o abordare inovatoare și de perspectiva, să pună la dispoziția clienților săi echipamente autonome cu ajutorul cărora aceștia să poată răspunde provocărilor presante ale pieței, cum ar fi lipsa de personal și permanentă presiune pentru eficientizarea activității și a costurilor în zona de servicii de mentenanță, toate acestea prin utilizarea de tehnologii autonome de ultima generație
E.E: Care sunt domeniile principale de activitate ale companiei?
D.T: Suntem distribuitori în România pentru un număr de producători importanți din acest nou domeniu al roboților colaboratori (altfel denumiți coboti) destinați zonei de servicii (curățenie, servire).
Comercializam echipamente robotice, oferind în același timp suportul tehnic necesar pentru utilizarea optimă a acestora. Am acumulat pe parcursul ultimului an suficientă experiență de utilizare practică pentru a putea oferi clienților noștri atât produsele cele mai potrivite cât și informații relevante și valabile în ceea ce privește acest domeniu aflat la începuturi.
Roboții noștri pot fi achiziționați de către utilizatorul final sau folosiți în sistem de subscripție (abonament lunar).
Echipamentele noastre pot fi implementate într-o gama variată de spații și industrii:
- Spații de birouri
- Retail (centre comerciale, hipermarket, supermarket, benzinării)
- Hoteluri, restaurante sau spații pentru evenimente (ospitalitate/ horeca)
- Spitale, clinici sau alte spații destinate pentru îngrijire și sănătate
- Educație și/ sau alte instituții
- Transport în comun
- Logistică
- Spații de producție
- Parcări interioare/ exterioare
E.E: Care sunt gamele de produse comercializate?
D.T: Portofoliul nostru conține:
- Roboți pentru întreținerea pardoselilor: aspirare, spălare, măturare
- Roboți de servire
- Senzori inteligenți pentru monitorizarea clădirilor
Branduri distribuite:
- Whiz (SoftBank Robotics)
- Keenbot (Keenon)
- Gausium
- Infogrid
În curând și alte branduri recunoscute global
Întreg portofoliul nostru de produse este destinat uzului profesional.
Misiunea noastră este acoperirea unei game cât mai largi de echipamente autonome destinate zonei de Facility Management și Horeca (și nu numai), astfel incât anumite sarcini repetitive sau greoaie pentru personal și pentru care forță de muncă este din ce în ce mai limitată să poată fi acoperite în mod autonom.
E.E: În ce stadiu se află piață în care activați, la momentul actual?
D.T: Ce SUNT, de fapt, cobotii?
Cobotii, sau roboții colaboratori, sunt roboți care lucrează în siguranță alături de oameni, concepuți pentru a îndeplini sarcini simple și repetitive, eliberând personalul astfel incât acesta din urmă să se poată concentra asupra aspectelor mai importante (și mai plăcute) ale jobului/ activităților lor. Cobotii lucrează alături de acel individ sau echipa, nu în locul acestora. Cobotii sunt instruiți, controlați și gestionați de către personalul de pe teren și sunt acolo pentru a sprijini angajații în muncă lor.
Deși cobotii există de mult timp pe piață (mai ales în domeniul producției sau al logisticii), cobotica în prestarea de servicii este un domeniu relativ nou inclusiv la nivel global, însă dezvoltarea să are loc cu rapiditate. Există deja un număr de producători care oferă echipamente de calitate susținute de platforme de utilizare serioase care au implementat produsele lor la nivel global și, prin Robotic Cleaning Solutions, România nu face o excepție.
La noi există un interes din ce în ce mai crescut pentru astfel de echipamente autonome care să preia o parte din muncă repetitivă a personalului, mai ales în domenii caracterizate de o lipsa acută a forței de muncă precum serviciile de curățenie sau industria horeca.
Noi considerăm că acum piață este în dezvoltare, există deja o conștientizare a faptului că tehnologia ajută și că există soluții inovatoare pentru probleme cum ar fi lipsa de personal sau managementul activităților de curățenie sau servire. De un real ajutor sunt deja companiile multinaționale care au această cultură a implementării inovațiilor și a noilor tehnologii, ajutând foarte mult în context, căci vrând-nevrând trebuie să se alinieze și să pună lucrurile în mișcare și în această direcție.
Cu toate acestea, piață are încă nevoie să fie educată în ceea ce privește în primul rând existența în sine a unor soluții automatizate care pot fi folosite pentru anumite procese și operațiuni, și mai apoi în ceea ce implică de fapt implementarea și utilizarea unor astfel de soluții. În mod clar nu toate operațiunile pot fi automatizate și, pe de altă parte, este necesară o schimbare a modului de lucru, însă cobotii există și sunt aici pentru a ajută și a susține o parte din muncă grea și repetitivă, nu pentru a înlocui în întregime activitatea personalului, acoperind nevoi ce țîn mai degrabă de îndeplinirea volumului necesar de prestație, de eficientizare și un control mai bun asupra activității, sau de contracararea efectelor neplăcute ale lipsei de personal, toate conducând, nu în ultimul rând, către un mai bun management.
E.E: Ce ne puteți spune despre tendințele pieței?
D.T: Pe fondul personalului insuficient, în primul rând există o nevoie acută de a acoperi necesarul de volum de muncă, iar automatizarea unor operațiuni este binevenită. Odată cu creșterea salariilor pentru personalul angajat, prețul pentru utilizarea echipamentelor robotice devine din ce în ce mai competitiv și nu mai reprezintă neapărat o barieră în implementarea acestora. Revenind, cobotii sunt aici pentru a oferi sprijin și a prelua o parte dintre activități, nu pentru a înlocui activitatea umană cu totul.
Adițional, beneficiile utilizării echipamentelor autonome se extind față de simplă acoperire mai eficientă a unui necesar de prestație – operațiunile efectuate au loc în mod constant și consistent de fiecare dată, pot fi în permanentă monitorizate cu ajutorul platformelor ce stau în spatele fiecărui produs în parte și care pun la dispoziția utilizatorilor date concrete cu privire la numărul de ore de utilizare, suprafață acoperită, randament, problemele intâmpinate, rutele efectuate șamd., oferind astfel posibilitatea unui control mult mai bun asupra tuturor operațiunilor. Din toate aceste rațiuni, la care putem adaugă nevoia de a fi în pas cu tehnologia și cu ultimele noutăți în domeniu, în cinci ani vedem în față o piață mult mai educată și într-o continuă dezvoltare. Viitorul este deja aici. În cifre, estimăm că dacă în piață astăzi sunt implementați poate 100 de roboți, peste cinci ani putem vorbi deja de numere apropiate de 1500 sau 2000 de echipamente deja implementate pentru acest tip de servicii.
E.E: Care sunt cele mai inovatoare produse comercializate?
D.T: Este foarte greu de evidențiat unul sau unele anume. Intrucât domeniul în sine în care activăm este unul atât de nou, toate produsele sunt inovatoare, fiecare în felul sau, tocmai pentru că fiecare se adresează unui anumit segment, acoperind un anumit tip de serviciu.
Inovația este în primul rând reprezentată de autonomie și de capacitatea de a gestiona o varietate mare de spații.
Mai apoi inovația este adusă de capacitatea de a adună și a prezența ulterior date concrete, corecte și consistente cu privire la activitatea prestată cu ajutorul roboților – toate acestea reprezentând o baza solidă pentru un bun control și o eficientizarea ulterioară a unor activități de mentenanță.
Mai apoi diversitatea – deoarece portofoliul nostru de produse este deja suficient de larg încât să putem acoperi diferite tipuri de activități: aspirare, spălare de pardoseli, măturare, servire sau monitorizarea unor parametri cum ar fi de exemplu calitatea aerului).
Mai apoi, dacă stăm să ne gândim la anumite particularități, aspiratorul Whiz inovează prin capacitatea de a îmbunătăți calitatea aerului în spațiile unde este utilizat în mod constant, produsele de la Gausium acoperă foarte bine zona de spălare a pardoselilor pe suprafețe mari având suficientă autonomie și capacitate de funcționare, roboții de servire pot fi utilizați într-o varietate de instanțe de la transportul meniurilor către clienți până la debarasarea meselor iar senzorii de la Infogrid pot ajută o clădire să devină mai sustenabilă, mai sănătoasă și mai eficientă din punct de vedere energetic prin monitorizarea unor parametrii pe spațiile unde sunt implementați.
E.E: Care sunt noutățile în materie de produse noi?
D.T: Ar fi de menționat câteva alte inovații în materie de noi capabilități ale cobotilor în zona de prestări servicii, de exemplu:
- navigație din ce în ce mai precisă
- platforme de management și raportare din ce în ce mai complexe
- zona din ce în ce mai mare de autonomie – încărcare autonomă, evacuare autonomă a apei murdare – dar exact că și în cazul mașinilor, nivelul maxim de autonomie se va atinge în ceva timp, totul raportându-se la dezvoltarea tehnologiei în acest sens
- capacitatea robotului de utiliza liftul, de a deschide uși, de a servi în funcție de mai mulți factori – acestea sunt încă limitate dar există deja. În mod evident, va fi necesară și pregătirea infrastructurii acolo unde sunt implementate astfel de echipamente – robotul ar putea fi pregătit dar infrastructură necesară încă nu și probabil în viitor spațiile vor fi aliniate din punct de vedere tehnologic astfel încât să permită robotului să își utilizeze cât mai multe dintre funcții
- utilizarea sistemelor de îmbunătățire a calității a aerului în strânsă legătură cu echipamentele.
E.E: Ce estimări aveți pentru 2023?
D.T: Planurile noastre de viitor implică în primul rând dezvoltarea cât mai mare a gamei de echipamente din portofoliu și acoperirea câtor mai multe dintre zonele de servicii care pot fi susținute prin utilizarea cobotilor. Este foarte importantă educare pieței și conștientizarea publicului cu privire la soluțiile existente care le pot sprijini activitatea. Avem în plan diversificarea portofoliului de industrii în care vom implementa roboții, astfel încât să putem acoperi cât mai multe instanțe și, pe baza experienței acumulate, să putem trage concluzii cu privire la oportunitatea utilizării unui anumit tip de echipament în instanțe variate. Din estimările noastre, credem că în 2023 vom putea implementa în piață în jur de 100 de roboți din toate gamele.