Podurile au început să fie construite de când lumea, mai exact de când oamenii au început să se mute, împreună cu bunurile lor, dintr-un loc în altul. Dacă la început podurile nu erau altceva decât copaci poziționați peste râpe sau râuri, oamenii au descoperit că acestea s-ar putea întinde pe distanțe mai mari și ar putea transporta încărcături mai mari, astfel că au început să investească mai mult timp și energie în structurile lor.
Inginerii romani au perfecționat metoda de construire a podurilorarc, din piatră și au folosit-o pentru a construi poduri care transmiteau apă pe distanțe mari și structuri similare pentru traficul peste pârâie și râuri. Revoluția industrială a dus construcția de poduri noi pe noi culmi.
Până la sfârșitul secolului al XIXlea au apărut mai multe poduri cu lungimi și înălțimi record. La timpul respectiv, Podul Brooklyn, finalizat în 1883, a fost desemnat cel mai lung pod din lume până când inginerii scoțieni au finalizat Podul Forth, șapte ani mai târziu. Un secol mai târziu au fost construite poduri mai impresionante.
În 1937, a fost inaugurat Podul Golden Gate, cu o lungime de 2.737 de metri, peste apele ce înconjoară San Francisco. Astăzi, inginerii continuă să testeze limitele de știință și imaginație . Aceştia experimentează construcția de poduri cu materiale inovative, modele și metode noi de construcție. Produsele lor finite cuceresc sufletele oamenilor. Ceea ce urmează este o trecere în revistă a unora dintre cele mai impresionante poduri ale epocii moderne.
Podul Anlan, construit în anii 300, din bambus, este folosit și astăzi
Chinezii nu sunt un popor novice în construcția de poduri. Podul Anlan, primul pod suspendat, cu o lungime de 304 metri, construit în 300 d.Hr., a fost ridicat folosind cabluri de bambus și este folosit și în ziua de astăzi pentru pietoni.
Mai mult de atât, 1.700 de ani mai târziu , în provincia Jiangsu, inginerii chinezi au finalizat un proiect al unui pod suspendat de 1.490 de metri. Cunoscut sub numele de Runyang , a fost cel mai lung pod din țară, pentru o vreme. Strâmtoarea Bosfor, cunoscută sub numele de Strâmtoarea Istanbul, leagă Marea Neagră de Marea Marmara. Separă, de asemenea, Asia de Europa. Ca atare, ea are o mare valoare strategică pe timp de război și pace. Deși încercări de construcție a podurilor în această zonă datează din timpul Imperiului Persan, structura cea mai impresionantă nu a fost deschisă pentru mediul de afaceri până în 1973. Atunci inginerii au finalizat Podul Bosfor, singurul pod suspendat de 1.510 metri care leagă cele două continente.
Podurile tip bascule, construite din una sau două părți ce puteau fi ridicate pentru a permite traficul bărcilor, au avut mare succes la vremea lor, dar nu erau structuri foarte impresionante din punct de vedere vizual. Aceasta a fost provocarea cu care s-au confruntat inginerii atunci când oficialii de la Gateshead, Anglia, au anunţat un concurs în 1996 pentru proiectarea unui pod pietonal peste râul Tyne. Noua structură trebuia să permită navelor să treacă pe dedesubt fără a bloca vederea altor poduri din apropiere și fără să interfereze cu activitățile culturale care aveau loc pe ambele maluri.
Viaductul Millau, mai spectaculos ca Turnul Eiffel
Turnul Eiffel din Paris măsoară 324 metri de la baza sa până la vârful de lance. Acum imaginați-vă ruperea turnului din ancorele sale și deplasarea sa spre sud-est, prin Masivul Central din Franța până la Munții Cévennes. Acum imaginați-vă stabilirea turnului în Valea Tarn, un defileu adânc înconjurat de dealuri înalte, în apropierea orașului Millau, Franța. Acum, în cele din urmă, imaginați-vă alinierea a șase sau mai multe turnuri similare peste care se așterne un drum peste vale. Și “voila” – Viaductul Millau, un pod masiv, care a fost deschis în 2004, pentru a efectua autostrada A75 până la Beziers.
Orașul Sao Paulo, din Brazilia, de pe coasta de la Rio de Janeiro, este cunoscut pentru extravaganța sa. Este un oraș cosmopolit, cu o viață de noapte înfloritoare și cu manifestări artistice pline de viață. Este, de asemenea, centrul financiar al Braziliei – locul unde au case unii dintre cei mai bogați oameni din țară. Datorită acestor calități, nu este surprinzător faptul că aici a fost proiectat și construit unul dintre cele mai spectaculoase poduri din lume.
Numit după mogulul media brazilian Octavio Frias de Oliveira, podul este suspendat peste râul Pinheiros, care intersectează partea de vest a orașului. Podul are o lungime de 900 de metri și o înălțime de 138 metri, dar design-ul său este unic. Are două punți curbe care trec una peste cealaltă printr-un turn de susținere în formă de X. Cele două drumuri, suspendate cu ajutorul a 144 de cabluri, leagă Sao Paulo de districtele Brooklin și Real Parque.
Prăbușirea unui pod a dus la regândirea structurilor de rezistență
În august 2007, o punte de oțel a unui pod din Minneapolis s-a prăbușit în râul Mississippi, în timpul orelor de vârf de seară. O ancheta a arătat că plăcile care conectau grinzile de oțel din partea centrală a podului erau prea subțiri pentru a funcționa corect.
Ca urmare, ele s-au fracturat și au dus la prăbușirea podului. În câteva ore, oficialii au promis reconstruirea podului și, pentru a restabili încrederea publicului, au apelat la o varietate de caracteristici avansate de securitate. Rezultatul a fost Podul Sf. Antonie, care a fost inaugurat în septembrie 2008.
Cercetătorii de la Universitatea din Wisconsin- Madison au dezvoltat o altă soluție de sporire a siguranței podurilor – o matrice de consolidare fabricată dintr-un polimer armat. Deoarece nu este metalic, polimerul nu corodează, ceea ce înseamnă că nu-și pierde proprietățile în timp, sub acțiunea factorilor externi. Primul pod construit după această tehnică este DeNeveu, de 40 de metri, de-a lungul Autostradei 151, în Fond du Lac, Wisconsin. Potrivit specialiștilor, podul are o structură făcută pentru a rezista cel puțin 75 de ani, fără renovări, în timp ce podurile mai tradiționale au nevoie să fie renovate o dată la 30-40 de ani. Construit în 2005, Podul DeNeveu nu va avea nevoie de întreținere semnificativă până în 2080!
Japonia, o provocare pentru inginerii de poduri
Japonia este atât un vis de construcție a podurilor cât și un coșmar. Este formată din patru insule principale și 4.000 de insule mai mici, Din păcate , Japonia este de asemenea, situată în Inelul de Foc , o zonă în care apar un număr mare de cutremure și erupții vulcanice. Acest lucru face ca ridicarea unui pod sa fie o provocare pentru orice inginer. Însă, odată cu realizarea podului Kaikyo Akashi, inginerii japonezi se pare că au făcut față excelent provocării.
Mai trebuie să menționăm două alte poduri din Golful Chesapeake, un estuar lung între Virginia și Maryland. Primul este Podul Chesapeake Bay, un pod lung de 6.950 de metri care leagă malurile de est și de vest ale Maryland. Deși acest pod oferă o colecție interesantă de desene într-o singură structură – console , arc și suspensie – pălește atunci când este comparat cu vărul său situat la câțiva kilometri spre sud. Numele oficial al acestui al doilea pod este Lucius J. Kellam.
FOTO: DiscoveryChannel
SURSA: www.howstuffworks.com