MASINILE DE FORMULA 1 LA VITEZA MAXIMA

Atunci când Franța a găzduit prima competiție Grand Prix în anul 1906, organizatorii de curse de la Automobil Club France nu și-ar fi dat niciodată seama cât de mare va deveni sportul acesta. La prima cursă au participat 32 de mașini pe un teren de aproximativ 105 km, în apropierea orașului Le Mans și a durat două zile până s-a finalizat. Viteza medie a câștigătorului, un Renault condus de maghiarul Ferenc Szisz, a fost de 101.21 km/h.

Pornind de la aceste origini umile, cursele de Formula 1 s-au născut și, de-a lungul anilor, acestea au ajuns printre cele mai populare sporturi din lume. Se face apel la milioane de fani, atrage sponsorizări mari și oferă campioni care sunt la fel de venerați precum medaliații olimpici. Vă întrebați de ce? Deoarece cursele de Formula 1 satisfac fundamental nevoile noastre, împingând tehnologia la limitele sale și făcându-ne să ne bucurăm, chiar dacă este indirect, de fiorul și adrenalina unei curse de mare viteză.

Cursele de Formula 1

Cursele de formulă se referă la o clasă de sport bazat pe mașini care au un singur scaun și roți de curse. Roțile acestor mașini sunt ieșite în afara caroseriei, spre deosebire de mașinile „normale” și cele de colecție, ale căror roți sunt sub aripi. După cum sugerează și numele, Formula 1 este punctul culminant al curselor de formulă, oferind cei mai buni șoferi în cele mai puternice și avansate mașini din punct de vedere tehnic. Pentru a deveni un campion de Formula 1, trebuie să fii cel mai bun dintre cei mai buni. Dar nimeni nu se avântă într-o astfel de cursă doar din cauza unui capriciu sau pentru cursa spre victorie. Șoferii de astăzi concurează timp de mulți ani și au mii de kilometri parcurși înainte de a fi gata pentru testul final într-o mașină de curse.

Cursele de Formula 1 sunt, prin definiție, foarte reglementate. Acestea au reguli specifice sau formule care definesc exact cum trebuie să fie configurate autoturismele și modul exact în care trebuie să se desfășoare o cursă. Regulile unei astfel de curse vin în două categorii distincte. Reglementările sportive acoperă toate aspectele legate de cursa în sine, de la modul în care aceasta pornește, cum se desfășoară și modul în care se încheie. Reglementările tehnice furnizează detalii specifice legate de sistemele majore ale mașinii, inclusiv motorul, transmisia și suspensia. Ai putea crede că având reguli și reglementări, va dispărea din dramă și entuziasmul curselor de Formula 1, dar în realitate, acest lucru scoate în evidență abilitățile șoferului. De asemenea, prezintă performanța și eficiența mașinilor. Nu e de mirare că un sezon de Formula 1 include campionatul pentru producători împreună cu șoferii de raliuri, la fel cum nu e de mirare că nume precum McLaren Ferrari și Lotus au devenit sinonime cu excelența auto.

Suspensia

Suspensia unei mașini de Formula 1 are tot aceleași componente ca suspensia unei mașini de drum. Aceste componente includ arcuri, amortizoare, brațe și bare anti-balansare. Aproximativ toate autoturismele de Formula 1 sunt dotate cu suspensii cu brațe duble. Înainte de orice cursă, o echipă va optimiza setările de suspensie pentru a se asigura că mașina poate frâna și poate vira în condiții de siguranță.

Frânele

Nu ai recunoaște toate componentele frânelor pe disc găsite pe mașinile de Formula 1. Marea diferență este, desigur, faptul că frânele utilizate în Formula 1 trebuie să oprească vehiculul care se deplasează la viteze de peste 320 km/h. Acest lucru face ca frânele să se înroșească atunci când sunt folosite. Pentru a ajuta la reducerea uzurii și la creșterea performanțelor frânelor, sunt folosite discuri și plăcuțe din fibră de carbon. Aceste sisteme de frânare sunt extrem de eficiente la temperaturi de până la 750 grade Celsius, chiar dacă acestea sunt ușoare. Găurile din jurul discului de frână permit căldurii să iasă rapid. Mașinile au, de asemenea, prize de aer montate pe partea exterioară a butucului roții cu scopul de a răci frânele. Aceste prize de aer sunt schimbate în funcție de cerințele diferite de frânare a fiecărei pistă.

Anvelopele

Anvelopele unei mașini de curse ar putea fi cea mai importantă parte de pe întreg vehiculul. Acest lucru pare a fi o exagerare până în momentul în care realizezi că anvelopele sunt singurele lucruri care ating suprafața pistei, ceea ce înseamnă că toate celelalte sisteme majore, precum motorul, suspensiile și frânele funcționează prin intermediul pneurilor. În cazul în care pneurile nu funcționează bine, mașina nu va funcționa la parametrii corespunzători, indiferent de superioritatea tehnică demonstrată de alte sisteme.

Ca orice parte a mașinii de curse, anvelopele sunt foarte reglementate. Pneurile netede sunt cele care au model al benzii de rulare și o zonă mare de contact. Au fost introduse în anii ’60 și utilizate până în 1998. Apoi FIA schimba regulile pentru a reduce viteza în viraje și de a face sportul mai competitiv. Astăzi, într-o cursă de Formula 1, anvelopele din față trebuie să fie între 12 și 15 inch lățime și cele din spate între 14 și 15 inch. Patru canale continue, longitudinale trebuie să ruleze în jurul circumferinței. Șanțurile trebuie să fie de cel puțin 2,5 mm adâncime și 50 mm distanță. În plus, în condiții de ploaie, mașinile pot avea și anvelope „intermediare” și „umede”, care au modele de benzii de rulare cu scopul de canalizarea apei cât mai departe de suprafața drumului. Pneurile de Formula 1 sunt realizate din compuși de cauciuc foarte moale care, în timp se încălzesc, crește aderența și oferă o putere foarte mare de prindere. De fapt, anvelopele de curse funcționează cel mai bine la temperaturi ridicate, astfel încât acestea trebuie să fie încălzite înainte de a da startul cursei. Compromisul este durabilitatea scăzută. O anvelopă pentru cursele de Formula 1 este proiectată să dureze, cel mult 200 km.

Volanul

Volanul unei mașini de Formula 1 are puține asemănări cu volanul unei mașini de drum. Ca și centru de comandă al mașinii, acesta are o gamă mare de butoane, comutatoare și switch-uri. În timpul cursei, șoferul poate controla fiecare aspect legat de performanțele mașinii, de la schimbarea vitezelor, amestecul de combustibil până la frâna de mână, toate acestea cu o simplă atingere de deget. Uimitor, acest control vine de la volanul care este de aproximativ jumătate de diametru al unei mașini normale.

Regulile arată că șoferul trebuie să fie capabil să iasă din mașină în mai puțin de cinci secunde, scoțând numai volanul. Pentru a permite acest lucru, volanul este adăugat la coloana de direcție printr-un conector snap-on. Cursele de Formula 1 reprezintă un efort în echipă. De aceea, peste 100 de oameni în fiecare echipă lucrează împreună pentru a face fiecare sezon un succes.

Siguranța

Siguranța nu a fost întotdeauna o preocupare majoră în cadrul curselor de Formula 1, de aceea au existat și foarte multe tragedii, atât pentru șoferi, cât și pentru spectatori. În ultimele decenii, cu toate acestea, s-au făcut multe demersuri pentru a proteja șoferii și fanii lor de la un prejudiciu grav. Să ne uităm la câteva măsuri-cheie de siguranță utilizate în Formula 1.

Mono postul sau cabina de pilotaj, încorporează “celula” de supraviețuire a șoferului. O parte foarte puternică a mașinii este proiectată pentru a rămâne intactă și să formeze un cocon de protecție în jurul șoferului în caz de accident. Aceasta include scaun, care trebuie proiectat astfel încât să se potrivească dimensiunilor șoferului.

Sistemul de sprijin al gâtului este un guler din fibră de carbon care se potrivește în jurul gâtului șoferului, reținându-i capul și gâtul în cazul unui accident sau a unei coliziuni.

Dimensiunea de bază și forma căștilor de protecție de Formula 1 nu s-a schimbat foarte mult în ultimele două decenii. Ceea ce s-a schimbat este alegerea materialelor utilizate în fabricare. Căștile de acum sunt făcute din același material stratificat din fibre de carbon folosit pentru a construi mono postul. Acest lucru duce la o cască foarte puternică, dar extrem de ușoară.

Fiecare echipă de la Formula 1 are doi șoferi. Ai putea crede că acest lucru creează o atmosferă de susținere și de colegialitate, dar nu este întotdeauna cazul. Un conducător auto de la Formula 1 este acolo pentru a-și învinge rivalii, inclusiv pe celălalt șofer din echipa sa. În unele cazuri, o echipă îi poate solicita unui șofer să-l lase pe colegul său de echipă să îl ajungă din urmă sau chiar să câștige cursa. Această practică este, din punct de vedere tehnic, împotriva regulilor, fiind dificil de aplicat. Majoritatea șoferilor au multe calități, inclusiv forță, rezistență, vigilența mentală, reflexe rapide și dorința de a fi cel mai bun pilot de curse din lume.

Centura de siguranță în cinci puncte asigură securitatea șoferului. Cele „cinci puncte” se referă la cele cinci curele care alcătuiesc centura: una pe fiecare umăr, una pe fiecare parte și una între picioarele șoferului. Toate curelele se conectează la o cataramă centrală care este blocată în timpul cursei.

Cursele de Formula 1 sunt printre cele mai populare sporturi din lume. Fiecare Grand Prix atrage peste 120.000 de spectatori pe pistă. Alte 30 de milioane de oameni, din 150 de țări, urmăresc competiția în fața televizorului.

 

Foto: Discovery Channel

Sursă: www.howstuffworks.com