Intervievat realizat cu Dr.Ing. Nicolae Joni, Manager Robocon.

Care a fost evoluția ROBCON, de la înființare, în 1990 și până în momentul de față?

Nicolae Joni: Toată lumea era convinsă în 1990 despre necesitatea trecerii la sistemul capitalist, dar numai teoretic. Activând deja de peste 10 ani în robotică, doi dintre fondatori (Profesorul Francisc Kovacs şi cercetătorul Nicolae Joni) erau hotărâţi să facă ceva concret pentru dezvoltarea roboticii în România. Am convins alţi doi specialişti în sudură de la ISIM, inginerii Florian Sala şi Dorin Matei, să intre ca parteneri, astfel că în 27 iunie 1990 Consiliul Naţional al IMM aprobă înfiinţarea Asociaţiei Lucrative Robcon™ cu 4 asociaţi şi 20,000 lei capital. (Pe atunci încă nu existau societăţile comerciale, abia în 1991 am devenit „SRL”).

Care au fost momentele care au influențat decisiv evoluția companiei?

N.J: Au fost multe. Pe unele mi le amintesc încă: primii roboţi de vopsire la ARCTIC Găeşti (1992); ziua când Leul nostru a pierdut 25 % din valoare (1993); despărţirea de o parte din asociaţi (1995), asocierea cu compania CLOOS (1999), Primul robot (de sudură) implementat la Astra Arad (2000), criza din 2008 – şi munca extrem de grea, desfăşurată împreună cu colaboratorii pentru a recupera pierderile, de toate am trăit la Robcon™ (oftează).

Având în vedere faptul că luna viitoare aniversați 30 de ani de activitate, cum intenționați să marcați acest moment?

N.J: Cred că vom sărbători „din mers”, prinşi de lucrările care s-au adunat parţial de la perioada de Homeworking. Acum nu e momentul propice sărbătoririi. Vom sărbători la 40, la 50 etc – oricum dacă în 1990 ne-ar fi spus cineva că Robcon™ va ajunge la 30 de ani, nu am fi crezut (râde).

Care este principala lecție de business pe care v-ați însușit-o după 30 de ani și care ar putea fi de folos tinerilor antreprenori?

N.J: Mi-am însuşit multe astfel de lecţii, pentru că noi, managerii care am fost iniţial neprofesionişti ne putem compara – după mine – cu nişte piloţi fără şcoală sau experienţă, cărora li s-au dat nişte avioane pe mână: mulţi au intrat în picaj, în vrie, s-au prăbuşit, dar  destui au reuşit să redreseze aeronavele lor, iar astăzi aceia nu se mai deosebesc mult de managerii profesionişti. Tinerii manageri de azi au cam toţi la bază pregătirea MBA (sau ASE) şi din acest motiv nu aş putea sa le furnizez lecţii. Un singur sfat însă, totuşi :”puteţi neglija orice, însă nu şi să aveţi lichidităţi suficiente;  nici chiar prea multe nu e rău !”

Vorbiți-ne, vă rugăm, despre segmentele de piață cărora vă adresați, grupele de produse pe care le furnizați, dar și despre gama de servicii și soluții oferite.

N.J: Aici sunt multe de spus : baza firmei o reprezintă tehnologiile de sudare şi vopsire, domenii în care am reuşit să înlocuim tehnicile vechi manuale cu procese moderne, mecanizate, automate şi mai ales robotizate. Nu e vorba de o simplă comercializare, plecăm de la o analiză amănunţită împreună cu beneficiarul a structurilor care se sudează şi „construim” (concepem, proiectăm, optimizăm sistemele robotice, suficient de performante – dar şi mulţumitor de economice). Montajul, punerea în funcţiune, instruirea operatorilor şi familiarizarea cu noile tehnologii le facem noi sau le supervizăm, după caz. Şi aceasta în domenii variate, de la construcţii metalice grele la material rulant, industria auto sau cea aeronautică, mobilier metalic, maşini de ridicat etc. Anul trecut am depăşit 100 de sisteme robotizate implementate în România. În domeniul vopsirii înlocuim vopsirea „cu aer”, cu procedee moderne, ca Airless®, Aircoat™ sau vopsirea electrostatică, reducând semnificativ consumurile de vopsele, solvenţi şi energie. În industria automotivă şi în general acolo unde se sudează table subţiri, cu cadenţă extrem de ridicată, introducem sudarea prin presiune în puncte sau relief. Pentru această tehnologie furnizăm ghidaje ceramice ultradure. Nu în ultimul rând ne ocupăm cu aspiraţia şi filtrarea noxelor degajate la sudare şi vopsire.

Care sunt principalele atuuri oferite partenerilor de afaceri în acest moment?

N.J: Clienţilor vechi le oferim discount-uri şi facilităţi de plată (rate, tranşe, leasing etc, aceasta  încă de pe la finele anilor ’90)

Care sunt cele mai noi tehnologii care au fost lansate pe piața românească?

N.J: Sunt chiar cele pe care le doreşte piaţa! Dacă publicul, după munca noastră foarte susţinută, a ”prins gust” de tehnologia de sudare MSG Tandem®, extrem de productivă, doar câţiva ani mai târziu, deja existau numeroase sisteme robotice cu această tehnologie. În schimb, oricât de mult am insistat cu altă tehnologie (sudarea LaserHibrid, având avantaje deosebite), piaţa nu a cooperat – cred că este pur şi simplu prea devreme.

În ce constă caracterul inovator al acestora?

N.J: În faptul că permit realizarea cu o productivitate mai mare a unor suduri de o calitate mai bună, cu consumuri energetice şi de materiale mai reduse şi noxe mai puţine – pare simplu, nu-i aşa?

Care sunt principalele caracteristici ale pieței roboților colaborativi din România?

N.J: Chestiunea esenţială stă în numărul redus de roboţi (1,62 RI la 10,00 locuitori faţă de 6,81 roboţi în Europa) şi nu în faptul că roboţii din dotarea industriei autohtone ar fi  sau nu colaborativi. Chiar dacă „sună bine”, avantajele „colaborativilor” sunt minore şi se aplică la firme mai mici, nu în marea industrie. Ideea este să scoatem omul din halele de fabricaţie, nu să-i dăm un roboţel pe post de ucenic. Este ca şi cum în cazul autovehicolelor ne-am strădui să promovăm pe cele cu transmisie automată, în locul celor având transmisie manuală. Important e să fie multe!

Care sunt cele mai recente proiecte industriale ale companiei? Ce ne puteți spune despre echipamentele industriale pentru dispersia de lichid de dezinsecție / dezinfectare?

N.J: Avem de toate în portofoliul  Robcon™, deci şi echipamente pentru dispersia de lichid de dezinsecție / dezinfectare.

Ce branduri ați promovat în toți acești ani pe piața românească ?

N.J: Ne-am dat repede seama că promovarea brand-ului Robcon™ ar cere eforturi şi sume foarte mari- astfel ca în cele trei decenii am promovat brand-urile partenerilor noştri , în primul rând CLOOS (roboţi şi utilaje pentru sudarea cu arcul electric); WAGNER – instalaţii pentru vopsirea prin procedee moderne; TECNA – sudarea prin presiune ; KEMPER – aspiraţia şi filtrarea noxelor; DOCERAM – ghidaje ceramice ultradure şi multe altele.

Cum a evoluat piața în care activați în contextul pandemiei? Cum a influențat criza generată de coronavirus activitatea economică a companiei? Cum s-a reflectat actuala situație în cererea pieței și aprovizionare?

N.J: După părerea mea şi în ceea ce ne priveşte, rezultatele economice desenează o curbă în „V” cu minimul în luna aprilie; deja în mai am început să urcăm, este prea devreme să anticipez că vom sta bine cu „yOy” la finele anului (trist). Totusi, piaţa (noastră) care a fost tacută vreo 2 luni şi ceva, acum a prins iar glas (optimist)

Ce înseamnă, pentru compania Dvs., calitatea de membru fondator al Societății Române de Robotică și Asociației Române de Sudură?

N.J: Robcon ™ este o companie mică , mă rog, mijlocie (după ANAF). Competenţa personalului, experienţa partenerilor externi,  cele trei decenii de activitate pe o piaţă dificilă şi într-un domeniu complex – explică nivelul ridicat al lucrărilor şi serviciilor companiei şi solicitările numeroase din industrie. Aşa se explică faptul că Robcon™ este membru fondator al ASR şi SRR, există 5-6 membri persoane fizice, iar compania este membru persoană juridică în cele două asociaţii. Ea este membru – prin manager – şi în societăţi internaţionale, cum ar fi IEEE, Societatea Americana de Robotică şi Automatizări, Asociaţiile Germană şi Americană de Sudură , toate acestea asigurând un contact excelent cu lumea selectă a sudării şi roboticii internaţionale – dar şi informaţii la cel mai înalt nivel.

Care sunt certificările pe care compania le deține în momentul de față?

N.J: Desigur, în ziua de azi nu mai poţi rezista fără certificarea ISO 9001. Aş menţiona însă auditurile amănunţite şi exigente pe care parteneri de mare nivel (General Electric, Voest Alpine, Hella, Continental etc) le-au desfăşurat, acordându-ne apoi încrederea unor certificări specifice. Pe plan profesional, am fost întotdeauna atraşi de activităţile specifice roboticii, sudării, tehnicilor moderne de vopsire, astfel că am fost de la început alături de specialistii din acest domenii.

Ce ne puteți spune despre echipa ROBCON? Care este, în prezent, numărul de angajați ai companiei Dvs și care sunt beneficiile de care se bucură aceștia? Care sunt măsurile implementate în scopul de a asigura sănătatea și siguranța financiară a angajaților?

N.J: De peste două decenii echipa are 15-16 „jucători”, fluctuaţia de personal s-a redus mult şi lumea „trage” în aceeaşi direcţie. Am fost printre primii în Romania care am introdus un sistem de bonusuri immediate in functie de realizari, iar de 12 ani acordam tichete; la finele anului dăm prime etc. Cooperăm cu celebra organizaţie Medlife, care controlează „la sânge” (la propriu şi la figurat!) sănătatea şi ne face recomandări.

Cum se implică ROBCON în protecția mediului înconjurător și care sunt cele mai importante măsuri pe care le aveți în vedere?

N.J: Prin promovarea tehnologiilor nepoluante, dar şi a instalaţiilor de aspirare, filtrare şi neutralizare a noxelor: lucrând cu maşinile noastre, beneficiarii aruncă mai puţin solvent, vopsele şi fumuri toxice în mediul ambiant.

About The Author