În cadrul comunității de motocicliști există un grup de entuziaști cărora le-ar plăcea să se întoarcă la elementele de bază. Ei doresc să se plimbe cu motociclete puternice, rapide și echipate numai cu strictul necesar. Aceștia ar putea lua o motocicletă existentă și să o dezmembreze sau ar putea începe de la zero pentru a construi una care să se încadreze în tipar. Există, însă, un amănunt pe care nu îl știți: ei construiesc motociclete tip chopper.
Ce este o motocicletă chopper? Definiția este destul de flexibilă, variind de la o regiune la alta, dar, în general, un chopper este o motocicletă personalizată care este echipată numai cu ceea ce este necesar funcționării acesteia, de la oglinzi până la frânele din față și vitezometrele.
Povestea motocicletelor chopper începe la scurt timp după Al Doilea Război Mondial. Veteranii căutau motociclete care să se asemene cu cele văzute de ei în timpul războiului pentru a le cumpăra și apoi să le modifice astfel încât să semene mai mult cu cele cu care obișnuiau să se plimbe. Mulți dintre ei scoteau aripa din față a motocicletelor. Aripa din spate era compusă, de multe ori, din două piese. Ei le denumeau aripile scurte „agitate”, astfel cei care mergeau cu motociclete cu aceste tipuri de aripi erau numiți „agitați”.
Câțiva ani mai târziu, pasionații de motociclete au început să le facă din ce în ce mai multe modificări. Mulți dintre ei ar fi dezmembrat motocicletele până la cadru pentru ca apoi să le reconstruiască piesă cu piesă. Aceștia chiar au început să fabrice piese precum țevile de eșapament sau rezervoarele de combustibil pentru a-și face motocicletele cu adevărat unice. Alții au început să le numească „choppers” deoarece proprietarul a „ciopârțit” o motocicletă deja existentă pentru a crea ceva nou.
Filmele precum „The Wild One” și „Easy Ride” au adus aceste motociclete tip chopper în atenția publicului. În anii ’60 și ’70 a apărut o nouă generație de pasionați de motociclete chopper. Motocicliștii au petrecut luni încercând să creeze motocicleta perfectă, indiferent dacă aceasta urma să fie proiectată ca să aibă confort, viteză sau pur și simplu pentru a impresiona.
În anii `80, companiile producătoare de motociclete, precum Harley-Davidson, au început să ofere ceea ce ei numeau motociclete personalizate – motociclete fabricate în masă bazându-se pe cele mai populare modele de chopper. Fiind asociată cu o recesiune economică, această mișcare culturală a motocicletelor chopper a fost aproape de dispariție.
Numai la mijlocul anilor ’90 magazinele de motociclete personalizate au început să înflorească din nou, iar astăzi această cultură este la fel de puternică ca întotdeauna.
Dacă ascultați o conversație între doi tipi care construiesc un chopper ați putea crede că ei vorbesc pe o altă limbă. Unul ar putea spune ceva precum „motocicleta mea este de doi centimetri lungime și doi lățime”. Când, de fapt, el vorbește despre cadrul motocicletei. Șina de sus a unui motor se numește coloana vertebrală, iar șinele din față constituie barele inferioare. Motocicliștii pot modifica un cadru prin întinderea șinelor. Acest lucru se face, de obicei, prin tăierea acestora și sudarea de noi secțiuni pentru a le lungi. „Doi centimetri în lungime și doi în lățime” înseamnă că motociclistul a adăugat doi centimetri la coloana vertebrală și doi la barele inferioare, schimbând astfel forma motorului.
Motoarele unui chopper
Cei care construiesc motociclete au o mulțime de opțiuni când vine vorba de motoare și despre cum să le monteze. Motoarele vin cu nume precum EVO, Twin Cam, Shovelhead, Panhead și Knucklehead. Anumite motoare lucrează mai bine cu anumite cadre. De fapt, anumite cadre sunt proiectate special pentru a susține un anumit tip de motor. Constructorii trebuie să știe din timp care sunt dimensiunile unui motor pentru a se asigura că au suficient loc liber în cadru pentru a instala toate componentele. Anumiți constructori preferă să-și monteze motoarele direct pe cadrul motocicletei ca să fie parte din psihologia „cu cât este mai simplu, cu atât e mai bine” în care, se pare că se încadrează toate motocicletele tip chopper.
Mulți dintre cei care construiesc motociclete aleg motoare bazându-se pe aspectul pe care doresc să îl aibă ulterior. Cineva care construiește motociclete concepute să semene cu cele clasice tip chopper din anii ’60, va dori un motor care să arate precum unul vechi. Acesta poate cumpăra fie un motor vechi și să mai lucreze la el, reconstruindu-l, dacă este nevoie, fie va cumpăra un motor nou proiectat să arate precum cele retro.
Spre deosebire de motoarele de mașină, aspectul celor pentru motociclete constituie aspectul motocicletei, asta pentru că majoritatea nu au motorul acoperit și este în totalitate la vedere. De exemplu, Harley-Davidson oferă motoare în variante de negru și crom care cresc, de obicei, costurile acestora cu aproximativ 1.000 de dolari față de versiunile mai puțin ostentative din aluminiu.
Motocicliștii își pot personaliza, practic, fiecare parte din motocicleta lor. Există o piață uriașă a pieselor de schimb care le furnizează acestora zeci de opțiuni pentru fire, cabluri, linii de frână, etriere, jante, anvelope, scaune, țevi de eșapament, aripi și faruri. În funcție de cât de mult sunteți dispuși să cheltuiți și de cât de orientați sunteți către detalii, aveți posibilitatea să alegeți manual șuruburile personalizate și șuruburile cu cap pentru a-i da motocicletei un aspect unic.
Rezervoarele de combustibil personalizate sunt foarte populare în rândul celor care construiesc motociclete. Motocicletele vechi au rezervoarele montate direct pe cadru, așezate pe partea de sus a acesteia. Multe dintre motocicletele moderne au rezervoare care sunt fabricate special pentru a se potrivi cu liniile de cadru, oferind motocicletei un aspect unitar și curat.
Prelucrătorii fac aceste rezervoare din bucăți de metal laminat sau bătut în formă dreaptă. Motocicliștii pot să folosească bucățile de metal pentru a personaliza aripile roților, deși mulți dintre aceștia aleg să lase roțile din față fără aripi.
Întotdeauna puteți alege să vă fabricați propria motocicletă. Există o mulțime de site-uri web care vând piesele de care aveți nevoie pentru proiectarea și construirea propriei voastre motociclete, pornind de la cadru până la motor. Acest lucru poate fi o provocare, dar însemnă, de asemenea, că motocicleta voastră va avea o notă personală. Asigurați-vă că faceți și o muncă amănunțită de cercetare și că asamblați piesele într-un mediu uscat pentru a vă asigura că totul se potrivește în mod corespunzător. Cu siguranță nu vă doriți să treceți prin toată încurcătura cauzată de obținerea tuturor părților doar pentru a afla, în ultima secundă, că acestea nu se potrivesc.