Traficul este o problemă stringentă în aproape fiecare oraș din lume. În medie, șoferul american petrece în fiecare an 36 ore la întârzierile provocate de trafic. Costul congestionării traficului, doar în Statele Unite, este de 78 miliarde de dolari, reprezentând 4.5 miliarde ore de timp de călătorie și de 6.8 miliarde galoane de combustibil pierdute odată cu șederea în trafic. Miliarde de dolari au fost cheltuite pe sisteme electronice care să atenueze această problemă.

Agențiile guvernamentale de transport sunt în căutarea de noi tehnologii, mai ieftine, care să înlocuiască tehnologiile actuale ce nu fac față mereu traficului. În acest articol, vom conduce pe autostrada viitorului și vom vedea cum anumite dispozitive digitale omniprezente ne vor ajuta la relaxarea problemele noastre legate de trafic.

Dispozitive actuale de urmărire a traficului

De-a lungul ultimelor două decenii, departamente de stat, de transport, au instalat diverse dispozitive electronice pentru a gestiona traficul.

Cele trei dispozitive de bază folosite în gestionarea traficului sunt:

– Detectoare cu bucle inductive;

– Camere video;

– Semne electronice de afișare.

Detectoarele cu buclă sunt cabluri încastrate în drum prin care se pot detecta mici schimbări de tensiune electrică ce sunt cauzate de un vehicul care trece. Viteza de trafic poate fi determinată prin cât de repede trec mașinile între două seturi de detectori cu buclă. Volumul și viteza de date sunt transmise la un computer central, care este monitorizat de serviciile de transport locale.

În cazul în care detectoarele înregistrează o încetinire sau o activitate crescută în trafic, lucrătorii pot folosi camerele video pentru a obține o înțelegere mai bună a ceea ce se întâmplă în zona respectivă. Între timp, mesaje pot fi afișate pe pancartele electronice instalate pentru a avertiza șoferii de congestie și pentru a le oferi rute alternative.

Instalarea acestor detectoare, camere video și panouri digitale a fost un proces lung și a costat miliarde de dolari guvernele de stat și pe cele federale ca să fie puse în aplicare. Oficialii de transport sunt acum în căutarea de alternative mai ieftine de gestionare a traficului.

Viitorul în urmărirea traficului pe autostrăzi

În zilele noastre, mai toate persoanele care călătoresc pe autostrăzi dețin cel puțin un dispozitiv de comunicații electronice. Undele transmise de aceste dispozitive inteligente pot dezvălui locația noastră în orice moment. Această capacitate de a localiza telefoanele mobile va deveni o componentă vitală a sistemelor viitoare de gestionare a traficului.

Pe o porțiune scurtă de autostradă în Calgary, Alberta este testată deja cu succes noua tehnologie de urmărire prin telefonul mobil. Întregul proces de detectare a poziției unei persoane are loc în câteva secunde. Serviciul ar permite utilizatorilor de telefoane mobile să primească avertismente de trafic instant, personalizate, în momentul în care sunt într-un loc anume. Specialiștii afirmă că aceste servicii vor fi disponibile în maxim 2 ani.

Etichetarea traficului

Pentru a completa sistemele de urmărire de telefonie mobilă, agențiile de transport sunt, de asemenea, interesate de atașarea unor etichete electronice pe autoturisme. Cu ajutorul lor, conducătorii vor putea plăti taxele de autostradă fără a fi nevoiți să oprească vehiculul. Când mașinile trec prin fața unui cititor instalat pe autostradă, eticheta lor va fi detectată și se va scădea o sumă de bani dintr-un cont care a fost încărcat în prealabil de cel care deține autovehiculul. Aceste etichete radio ar putea fi folosite și pentru a determina localizarea autovehiculului și viteza sa, fapt care ar face aproape imposibil pentru cineva să călătorească nedetectat.

Atenție: Accident în față!

Odată ce informațiile de localizare sunt detectate de la telefoanele mobile, șoferii pot fi informați repede cu privire starea traficului sau, în cazul în care există un incident, dacă s-a impus blocarea drumului. Furnizorul de servicii de telefonie mobilă va transmite aceste informații către clienți, dacă aceștia își vor cumpăra, respectiv instala opțiunea ce va consta maxim 4 dolari.

Prin obținerea rapidă de informații legate de starea traficului, dezvoltatorii cred că navetiștii vor avea suficient timp pentru a reacționa la aceste avertismente și pentru a găsi un alt mod de a circula în zonele aglomerate. Acest lucru ar fi un avans față de modul în care informațiile sunt lansate astăzi: în primul rând prin intermediul rapoartelor de știri de radio sau de televiziune. În momentul în care radioul și televizorul raportează un incident este de obicei prea târziu pentru majoritatea navetiștilor de a acționa pe baza informațiilor primite.

Telefoanele mobile și alte dispozitive digitale sunt la fel de banale ca și mașinile, așa că de ce să nu combinăm cele două pentru a rezolva problema traficului.

Cele mai aglomerate autostrăzi

Cea mai aglomerată autostradă din America de Nord este autostrada 401, care leagă părţile sudică, centrală şi estică a provinciei Ontario, din Canada. 432.000 de autovehicule trec zilnic prin unele părţi ale autostrăzii, iar uneori numărul automobilelor trece de jumătate de milion. Împreună cu Autostrada Quebec 20, aceasta constituie coloana vertebrală de transport dintre Quebec şi coridorul Windsor, de-a lungul căreia locuieşte peste jumătate din populaţia Canadei. Dispune de 19 centre de servicii, deschise non-stop, situate la o distanţă de 80 km unul de altul. Pentru a preveni accidentele, limita de viteză pe această autostradă este de 100 km/oră.

Segmentul de Autostradă 401 care trece prin Toronto este cel mai aglomerat segment de autostradă din America de Nord şi unul dintre cele mai late şi mai aglomerate din lume, extinzându-se pe anumite porțiuni pana la 14 benzi.

Însă, dacă 14 benzi vi se par multe, aflați că autostrada Katy Freeway, din Houston – Texas, are un total de 26 de benzi. Dintre acestea, 12 sunt principale, 8 sunt benzi pentru drumuri de acces, iar restul sunt benzi de legătură. Zilnic, mai mult de 219.000 de vehicule circulă pe ea.  Autostrada 1 este cea mai mare din Australia, traseul său fiind, în fapt, o circumferinţă în jurul ţării. Lungimea sa totală este de aproximativ 14.500 km, fiind unul dintre cele mai lungi drumuri din lume, împreună cu Autostrada Trans-siberiană (peste 11.000 de km) şi Trans-Canada Highway (8.030 km).