Interviu realizat cu Horia Todoran, Manager General Bosch Rexroth Sales SRL
În calitate de partener global, Bosch Rexroth susţine eforturile constructorilor de mașini și instalații din întreaga lume cu ajutorul tehnologiei sale de vârf și a cunoștințelor de specialitate din domeniu. Peste 29.500 angajați la nivel global dezvoltă soluții individuale, sigure, cu un consum optim de resurse. Inovaţiile companiei oferă îmbunătăţiri multidimensionale pentru producătorii de maşini şi pentru utilizatorii finali. De exemplu, acestea ajută la reducerea emisiilor nocive de dioxid de carbon, sporind, totodată, şi productivitatea.
În plus, Bosch Rexroth facilitează utilizarea soluțiilor din mai multe domenii tehnologice cu ajutorul unor funcții predefinite și a unor instrumente de inginerie integrate.
Easy Engineering: Ce produse/soluții noi aveți pentru clienții dvs?
Horia Todoran: În 2018 am prezentat în cadrul Târgului de la Hanovra viziunea noastră privind fabrica viitorului – adaptabilă și eficientă, capabilă să producă în loturi mici la nivelul de eficiență și nivelul de cost al unei producții de serie mare.
Pentru a ne atinge viziunea am definit un program de dezvoltare și lansare de produse și soluții noi pe care îl menținem în continuare, chiar și în condițiile economice actuale. Programul se prezintă sub formă a trei orizonturi – „Now. Next. Beyond.” – având tot timpul în dezvoltare noi soluții.
În 2020 lansam în Romania suita de soluții Active, din care enumerăm sistemul de transport autonom Active Shuttle și robotul colaborativ APAS.
Active Shuttle oferă proceselor intra-logistice flexibilitatea și transparența necesare și implementează diferite concepte de transport, de la transport planificat la solicitări individuale având la bază nevoia generată de către procesul de producție. Astfel prin intermediul Active Shuttle facem pasul în direcția fabricii viitorului: implementare rapidă fără a necesita adaptarea halei de producție, operare intuitivă, complet conectat și sigur în operare!
Inima unei fabrici a viitorului o reprezintă sistemele de producție flexibile și sistemele de asistență mobile care nu se limitează la un singur proces din producție. Asistentul inteligent pentru producție APAS oferit de Bosch Rexroth răspunde exact acestor nevoi și asigură buna funcționare între om și maşină, acompaniendu-vă în direcția fabricii flexibile.
Însă cea mai importantă lansare în 2020 o reprezintă platforma de automatizare ctrlX AUTOMATION. ctrlX AUTOMATION face legătura între automatizarea industrială, lumea IT și Internetul Lucrurilor. Platforma ctrlX AUTOMATION aduce ușurința exploatării și utilizării unui telefon smart în automatizare, reușind să reducă costurile cu componentele, programarea și punerea în funcțiune cu valori între 30 și 50%.
În scopul reducerii consumului energetic am continuat în 2020 cu lansarea grupului hidraulic CytroBox, care prezintă tehnologia Sytronix și are integrat serviciul CytroConnect, care permite monitorizarea și analizarea stării echipamentului la orice oră cu ajutorul unui telefon mobil. Cytrobox reduce consumul energetic cu până la 80% comparativ cu soluție cu turație fixă.
E.E: Cum îi vor ajuta aceste produse/soluții în perioada următoare?
H.T: În grupul Bosch menținem o strategie duală când vine vorba despre digitalizare și conceptul Fabricii Viitorului, deoarece promovăm în același timp soluții de digitalizare, însă suntem prin cele 270 fabrici la nivel mondial un mare consumator de soluții de digitalizare și vedem foarte clar beneficiile implementării acestor soluții.
Avându-le deja implementate ne-au oferit transparență și flexibilitatea de-a ne adapta și de-a putea trece mai ușor prin perioada actuală. Astfel am putut lua decizii repede, având informații complete și de calitate superioară.
De aceleași avantaje se pot bucura și clienţii noştri, dacă decid să implementeze soluții de digitalizare. Am dezvoltat un concept simplu în șase pași pentru înainta spre Fabrica Viitorului, iar încă din primii paşi se pot obține beneficii clare prin creșterea eficienței procesului de producție.
Cei șase pași sunt următorii:
- Implementarea principiilor Lean;
- Integrarea tehnologică cu ajutorul senzorilor;
- Colectarea datelor;
- Analiza și vizualizarea datelor;
- Monitorizarea mașinilor;
- Inteligența fabricii – mentenanță predictivă.
Fiecare companie poate decide în funcție de viziune și buget, cât de mult dorește să își digitalizeze procesele de producție, însă cu siguranță își vă îmbunătăți competitivitatea în piața în care își desfășoară activitatea dacă decide să facă pași.
O abordare foarte pragmatică pentru clienţi este să investească în eficienţă energetică. Punerea în funcţiune a grupului hidraulic Cytrobox va genera din prima zi de operare economii consistente, oferind companiilor un avantaj în acest domeniu economic din ce în ce mai complex.
E.E: Cum au reacționat colaboratorii dvs. la noile condiții de muncă?
H.T: Am înţeles cu toții care sunt condițiile în care trebuie să ne continuăm activitatea, iar primul gând a fost să ne asigurăm că echipa noastră este protejată (atât în România cât și la nivel de grup). Astfel, am reușit să menținem activitatea funcțională pe întreaga perioadă a pandemiei, chiar dacă nu am mai putut fi fizic prezenți la clienți.
Am asigurat disponibilitatea produselor fără sincope, oferind clienților și partenerilor posibilitatea de-a se ocupa de temele prioritare și importante pentru ei în perioada stării de urgență. Ne bucurăm că am putut demonstra încă o dată, că suntem un partener de nădejde în perioade critice.
E.E: Cu ce produse/soluții inovatoare ați venit în întâmpinarea situației?
H.T: Preventiv, neștiind dacă fluxul logistic către România va fi întrerup, am luat decizia de-a extinde stocurile de piese de schimb pentru pompele hidraulice. Atelierul nostru de reparații din Blaj a rămas deschis în perioada stării de urgență și astfel am asigurat continuarea producției clienților prin reparația pompelor într-un interval de 24/48h.
Având în vedere că deplasarea la clienți nu a mai fost posibilă, ca urmare a restricțiilor impuse de pandemie, am folosit timpul suplimentare în două direcții: optimizare internă și organizarea de seminare web.
Optimizarea internă a constat în analiza proceselor existente și continuarea investițiilor în digitalizarea proceselor, totul cu scopul de a deveni mai proactivi către clienți și de-a îmbunătății experiența pe care o au în colaborarea cu noi.
Seminarele web, organizate local atât pentru clienți cât și pentru parteneri, se vor continua și după perioada de vara fiind o sursă de informare pentru produse noi, cât și pentru tehnologiile existente.
E.E: În ce condiții s-a făcut trecerea de la situația post COVID-19 la cea actuală?
H.T: Starea de urgența a însemnat și pentru noi o mare provocare. Flexibilitatea și adaptabilitatea noastră, necesară pentru a putea oferi clienților servicii la un nivel de excelență, ne-au ajutat să abordăm constructiv și să trecem relativ ușor peste perioada stării de urgență. Peste 80% din colectiv și-a desfășurat activitatea de acasă, fiind constant la dispoziția clienților. Foarte important a fost și faptul că am comunicat mult în echipă, un obicei pe care vrem să-l păstrăm și pe viitor.
E.E: Ce estimări aveți pentru restul anului?
H.T: Abordăm a doua jumătate a anului cu aceeași energie, echipa noastră locală este pregătită să susțină în continuare clienții noștri să devină mai competitivi în acest context economic . Finalul anului stă sub semnul multor incertitudini, chiar dacă acum putem observa o ușoară îmbunătățire a activității industriale.