Fenomenele eoliene marine joacă un rol important în aşa-numita “schimbare energetică”. Totuşi, construcţia turbinelor eoliene, înalte de peste 150 de metri, poate avea un serios impact asupra vietăţilor marine sensibile la zgomot, datorită sunetelor asociate cu lucrările de fixare a pilonilor pentru fundaţii. Aici aerul comprimat în cantitate mare, face cu adevărat diferenţa.

Aproximativ 30 de ferme eoliene au primit aprobarea de construcţie în Germania şi multe altele sunt în stadiu de proiect. Spre deosebire de alte ţări europene, obiceiul în Germania este să se construiască sistemele departe de ţărm, în zonele în care nivelul mării este foarte adânc. Aceasta presupune introducerea unor piloni de oţel pe fundul mării pentru fundaţii. Scopul este de a minimiza zgomotul generat în timpul fazei de construcţie a acestor ferme eoliene marine, pentru a proteja vietățile marine, în special delfinii. Delfinii pot auzi frecvenţe între 1 şi 150 kHz, şi utilizează ultrasunetele pentru a naviga.

Undele sonore produse de operaţiunile de introducere a pilonilor pentru fundaţiile turbinei eoliene pot dezorienta aceste fiinţe şi le pot afecta permanent auzul. Până acum nu a existat o metodă cu adevărat eficientă de micşorare a zgomotului, care să poată fi integrată în această abordare sofisticată a instalaţiei, caracteristică Germaniei. Pentru a obţine aprobările de începere a lucrărilor în alte ţări europene care au instalat deja ferme eoliene importante în largul coastelor, constructorii pot folosi doar diferite măsuri provizorii pentru a îndepărta mamiferele marine în timpul construcţiei. De exemplu, geamanduri echipate cu sonar (balize) emit semnale acustice înainte de instalarea fundaţiilor cu scopul de a ţine departe mamiferele marine.

Observatori monitorizează zonele de construcţie şi verifică eficacitatea balizelor.

Deoarece bulele de aer reduc viteza de propagare şi intensitatea undelor sonore prin apă, perdelele de bule ce înconjoară operaţiunile de introducere a pilonilor pot reduce în mod eficient propagarea zgomotelor în mediul înconjurător. Tehnicienii Weyres-Offshore aflaţi la bordul unei nave speciale plasează furtunuri de aer comprimat în jurul şantierului submarin. Compresoare mobile Kaeser din gama M 350, aflate la bordul navei, pompează aer comprimat în furtunurile aflate pe fundul mării. Aerul comprimat iese prin orificii dispuse de-a lungul întregii lungimi a furtunurilor, creând perdele de bule de aer ce formează o barieră acustică eficientă împotriva undelor sonore.

Sistemul Weyres-Offshore a fost testat pentru prima dată în septembrie 2011, în timpul începerii lucrărilor la fundaţii aferente proiectului North Sea East. În momentul de faţă au loc pregătiri pentru construcţia a 48 de fundaţii în cadrul acestui proiect.

Compania Weyres-Offshore deţine două nave, Beka-3 şi Jestan- 5, fiecare echipate cu furtunuri de 1.100 m, pentru crearea perdelelor cu bule de aer. Furtunurile sunt presurizate înainte de instalare. Patru compresoare mobile Kaeser din noua gamă Mobilair 350 sunt instalate la bordul fiecărei nave, furnizând fiecare 34 mc de aer comprimat pe minut, la o presiune manometrică de 8,6 bar. Blocul de

compresie, dotat cu rotoare eficiente energetic Sigma Profil, este antrenat prin intermediul unui cuplaj direct, fără pierderi, de către un motor diesel Mercedes – Benz, cu o putere nominală de 260 kW la 1.650 rpm. Acest motor are, de asemenea, tehnologie de emisii reduse de carbon şi un epurator de gaze echipat cu un convertor catalitic SCR, ceea ce înseamnă că se supune deja standardului de emisii poluante COM 3B.

www.kaeser.ro

About The Author