Potrivit companiei Marcom, piața utilajelor de construcții, în România, se află la o treime din potențial, după ce aceasta a scăzut anul trecut cu 43% față de 2015. În plus, utilajele folosite sunt extrem de îmbătrânite, marea majoritate a acestora fiind achiziționate în perioada 2006-2008. Potrivit producătorului japonez Komatsu, prezent pe piața românească exclusiv prin Marcom, ponderea cererii de utilaje a României, în total cerere din Estul Europei, este de 11%, sub potențial în comparație cu statele din regiune.

“Pragul normal al pieței utilajelor terasiere este de aproximativ 2.000 – 2.200 de unități, dar în acest moment, discutând de anul 2016, el se află mult sub potențial, la 740 de unități. Vârful a fost înregistrat în perioada de boom economic, când cererea ajungea la 3.000 – 3.300 de unități, un nivel pe care nu o să-l mai atingem prea curând. Lipsa proiectelor de investiții este principala cauză a declinului pieței, deși România are nevoie urgentă de infrastructură. Piața construcțiilor rezidențiale, aflată pe trend ascendent, nu poate corecta semnificativ această scădere”, a declarat Constantin Marcu, Director General al Marcom.

După căderea pieței din 2009, aceasta a cunoscut o evoluție semnificativă în 2011, pentru ca declinul să se instaleze din nou în intervalul 2012 – 2013. Potrivit reprezentanților Marcom, absorbția fondurilor europene din anii 2014 și 2015 a readus piața românească pe creștere, care anul trecut s-a contractat, din nou, aproape la jumătate. Astfel, în intervalul 2009 – 2016 s-a vândut cât în perioada 2006 – 2008.

“Anul trecut au existat piețe bune și piețe cu vânzări mai slabe. Pentru noi, din perspectiva cererii, România este extrem de importantă, iar potențialul este unul ridicat. Cu toate acestea, recuperarea nu urmează același trend ca în restul Europei, unde piața a cunoscut o îmbunătățire constanta. Totul depinde de volumul investițiilor care vor fi demarate în România, în toate sectoarele și în toate industriile. De asemenea, fondurile europene sunt extrem de importante pentru dezvoltarea sectorului, în ansamblu”, a declarat Masatoshi Morishita, CEO al Komatsu Europe.

Potrivit reprezentantului Komatsu, România are al treilea potențial din regiune, după Polonia și Cehia, dar ocupă locul 11 după numărul de utilaje. Cu toate acestea, capacitatea Marcom de a menține baza de clienți creează perspective pozitive pentru înnoirea parcului de utilaje. Începând din 2003, pe piața românească s-au vândut peste 15.800 de utilaje noi, cele mai populare echipamente fiind buldoexcavatoarele (53%).

Marcom este unul dintre cei mai mari furnizori de utilaje de construcții din România, cu 25 de ani de activitate pe piața autohtonă. Compania a înregistrat, în 2016, o cifră de afaceri de 25 de milioane de euro și o cota de piață, în primul trimestru din 2017, de 35%. Marcom este unic distribuitor al produselor Komatsu în România, având ca parteneri producători de top în domeniu, precum: Grove, Potain, Dieci, Hidromek, McCloskey, Mantsinen, Indeco, Mantovanibenne. Compania activează în domenii diverse, de la construcții și minerit, până la agricultură și activități de reciclare, având peste 2.000 de clienți în România.

Komatsu s-a înființat, în 13 Mai 1921, în Japonia. Este unul dintre liderii mondiali în producția de utilaje de construcții și minerit. Este un jucător global datorită centrelor de producție, vânzări și service aflate pe toate continentele. În Europa, Komatsu este prezent prin intermediul Komatsu Europe, companie care a fost înființată, în Belgia, în anul 1967. În România, Komatsu este prezent din 1999 prin intermediul distribuitorului său exclusiv, compania Marcom.