Anul acesta vizitatorii Salonului K 2016 din Düsseldorf au avut ocazia să testeze prototipul RN30 de la Hyundai, care promite să transforme condusul într-o experiență rezervată până acum doar șoferilor de raliuri. Vehiculul dezvoltat în colaborare cu BASF combină soluţii-cheie din industria chimică, cu un design aerodinamic şi cu tehnologii de înaltă performanţă, garantând plăcerea pe care o simte un șofer profesionist.

Fiind o maşină de curse, este esenţial ca RN30 să fie ușoară şi să aibă un centru de greutate jos. Maşinile de înaltă performanţă conţin în mod obișnuit polimeri ranforsaţi cu fibră de carbon (CFRP) pentru a reduce greutatea, însă cei doi parteneri au căutat alternative. De exemplu, datorită fluidităţii extraordinare, spuma poliuretanică rigidă Elastolit® şi sistemele de turnare prin injecţie cu reacţie (RIM) dezvoltate de BASF au permis realizarea unor design-uri extrem de complexe, precum cel pentru aripă sau spoiler. În plus, podeaua portbagajului este alcătuită din panouri de tip sandviș pe baza de Elastoflex® E – un poliuretan aplicat prin sprayere, care asigură rigiditatea și greutatea scăzută a acestor panouri ranforsate.

„Suntem onoraţi că putem reprezenta o parte vitală din conceptul RN30” a declarat Raimar Jahn, Preşedintele Departamentului de Materiale Performante în cadrul BASF. „Plecând de la un parteneriat extrem de important şi mizând pe capacitatea noastră de inovare, Hyundai Motor ne-a invitat să demonstrăm proprietăţile materialelor noastre în acest concept unic.”

Sisteme de frânare și materiale rezistente

Durabilitatea și rezistența materialelor sunt vitale la viteze extrem de mari. Din acest motiv bara superioară de rigidizare a autovehiculului a fost căptușită cu Infinergy®, primul poliuretan termoplastic expandat din lume – material care conferă durabilitate şi flexibilitate ieşite din comun. Viteza nu înseamnă însă nimic fără control. Maşinile rapide au nevoie și de sisteme de frânare de înaltă performanţă, de aceea BASF a dezvoltat Hydraulan® 406 ESI – un lichid de frână care depăşeşte toate provocările tehnice existente, extinzând astfel durabilitatea elastomerului pentru frânare.

Un design interior optimizat

În ceea ce priveşte procesul de proiectare a interiorului, designerii RN30 şi experţii în curse auto de la Hyundai Motorsport au colaborat strâns pentru a livra un format care să ajute şoferul să se concentreze la condus. Un scaun anatomic pentru curse, proiectat după corpul şoferului şi o structură integrată de protecție a șoferului în cazul accidentelor, care creşte rezistenţa caroseriei vehiculului, protejează ocupantul mașinii în situaţiile de risc.

Pentru acele părţi care prezintă o geometrie complexă, cum ar fi spătarul în formă de scoică şi şezutul scaunului, BASF pune la dispoziţie Ultracom®, un sistem compozit termoplastic. Acesta conferă scaunului o greutate redusă, menţinându-i în acelaşi timp rezistenţa şi rigiditatea. Spătarul în formă de scoică şi şezutul scaunului îşi datorează forma finală unei combinaţii de produse semifinite precum benzile sau elementele laminate şi compuşii de turnare prin injecţie. În realizarea acestor componente, instrumentul unic de simulare al BASF – Ultrasim®, precum şi dispozitivele de testare a componentelor – Ultratest™, alături de tehnologiile de procesare joacă un rol major de-a lungul întregului lanţ de producţie a componentelor scaunului.

About The Author