Sigirino, 16.06.2015, CBT - Cantiere Sigirino, Solettone GbC Sud Est (Photo by Nicola Demaldi)

EXPERTIZA IN CONSTRUCTIA DE TUNELURI IN MUNTE, SUBACVATICE SI IN JUNGLA

Odată cu inaugurarea oficială a celui mai lung tunel de cale ferată din lume, tunelul Gotthard Base din Elveția cu o lungime de 57 de kilometri, la 1 iunie 2016, grupul LafargeHolcim adaugă un nou proiect major de infrastructură în lista numeroaselor proiecte în care a fost implicat.

New Railway Link (noua linie de cale ferată) care traversează Alpii, ale cărei principale puncte sunt tunelurile Base Gothhard și Ceneri, reprezintă un proiect centenar și unul dintre cele mai importante proiecte pentru protejarea mediului înconjurător desfășurate în Europa. Se estimează că mutarea transportului de pasageri și mărfuri de pe drumuri pe căile ferate va reduce costurile pentru protejarea mediului cu 130 de milioane de CHF în fiecare an. În același timp, durata călătoriei dintre Zurich și Milano, și implicit între numeroase alte destinații din nordul și sudul Alpilor, va fi redusă cu o oră. LafargeHolcim este partenerul care furnizează soluții de materiale de construcții și logistică pentru ambele proiecte de tuneluri.

Protejarea mediului a fost o prioritate chiar de la începutul proiectului. Materialul excavat a fost transportat într-o manieră ecologică prin intermediul benzilor transportatoare cu o lungime de 70 de km. Volumul total de material excavat a avut o greutate de 28,2 milioane de tone, LafargeHolcim având capacitatea de a recicla o treime din acest volum transformându-l în agregate utilizate în fabricarea betonului. Materialul rămas a fost reutilizat în diferite alte scopuri, inclusiv pentru crearea peisajului natural al căilor de acces care duc către tunel.

Logistica a fost de asemenea un factor important. Având în vedere distanțele lungi pe care furnizorii trebuiau să le parcurgă pentru a ajunge la tunel, betonul trebuia să rămână într-o stare lichidă, precum cimentul dezactivat, timp de 12 ore. Astfel, trenul special construit pentru transportarea cimentului, unitatea mobilă de cale ferată de mixare a cimentului și stația de betoane adaptată la condițiile specifice și amplasată într-o peșteră din munte, toate au jucat un rol decisiv în finalizarea proiectului. De asemenea, Grupul a realizat investiții pentru a înființa cea mai modernă fabrică de ciment din Elveția, precum și pentru a conecta fabrica la infrastructura feroviară pentru transportul mărfurilor, achiziționând 400 de vagoane în acest sens. Aceste investiții au reprezentat garanții ale faptului că Grupul va putea realiza până la 2.300 de metri cubi de beton în fiecare zi în condiții de activitate continuă fără întreruperi în perioadele de vârf de construcție. Odată ce tunelul Ceneri Base va fi gata, Grupul va furniza 2,3 milioane de metri cubi de beton și 1 milion de tone de ciment către acest proiect unic.

Cerere la nivel global de expertiză

Proiecte precum tunelul Gotthard se întind de obicei pe o perioadă lungă de timp și prezintă provocări speciale în ceea ce privește locația construcției și condițiile geologice, temperaturile neobișnuite precum și accesul limitat la zone intra-urbane dens populate, în cazul stațiilor de metrou și a liniilor care traversează un oraș. Soluțiile individualizate cu elemente de logistică ce funcționează fără probleme, capacități de livrare ample și garantarea timpilor de livrare, alături de consultanța de specialitate privind tipurile de beton și expertiza globală în ceea ce privește colaborarea într-un proiect major reprezintă cele mai importante criterii pentru atribuirea unui contract.