Pentru majoritatea organizațiilor, pierderea neașteptată a energiei electrice pentru echipamentele IT ar însemna costuri imense de nefuncționare, pierdere de date, deteriorarea reputației și ar putea chiar determina sfârșitul afacerii.

Un studiu recent realizat de TechTarget și Eaton a arătat că 37% dintre profesioniștii IT au suferit o întrerupere neplanificată a alimentării cu energie electrică în ultimele 12 luni, din care 32% au spus că întreruperile  au durat mai mult de 4 ore. Costul întreruperii alimentării cu energie electrică poate fi în medie de 6.000 de EUR pe oră pentru afacerile mici cu (1-100 de angajați), 60.000 de EUR pe oră pentru afacerile mijlocii cu (100-1.000 de angajați) și mai mult de 1.000.000 de EUR pentru afacerile mari cu (mai mult de 1.000 de angajați).

Pentru unii, astfel de evenimente ar putea fi mai puțin dezastruoase, dar totuși cu inconveniente profund nedorite. Un lucru este sigur, totuși: indiferent de perspectiva lor, toate organizațiile își achiziționează UPS-ul pentru a oferi disponibilitatea maxim posibilă a alimentării cu energie electrică. Cu toate acestea, UPS-urile moderne sunt dispozitive extrem de complexe, cu risc inerent de defectare. Acest lucru poate fi atenuat sau evitat prin implementarea unei strategii de service adecvate pentru nevoile organizației.

Opţiunea 1: Organizația proprie de service a producătorului UPS

Un producător de UPS de renume va oferi expertiză în profunzime și stoc în depozit, care sunt superioare oricărei părți terțe, incluzând aici și utilizatorii. Tehnicienii de teren instruiți în fabrică beneficiază de o instruire continuă, în profunzime, cu privire la produsele specifice producătorului. Cunoștințele lor profunde privind UPS-urile și performanțele acestora sunt actualizate continuu și întotdeauna susținute de accesul la cele mai recente actualizări de firmware și upgrade-uri pentru a maximaliza performanțele UPS-urilor. În plus, expertiza tehnicienilor, abilitățile lor de depanare și familiaritatea cu mărcile conduc la o perioadă redusă de reparații.

Opţiunea 2: Furnizor independent de servicii

Furnizorii independenți de servicii sunt organizații terțe care oferă servicii de întreținere, consultanță, lansare, instalare și de urgență pentru UPS-uri și echipamente pentru energie electrică de calitate. Deși de multe ori operează la prețuri mai scăzute decât producătorii UPS, în general au mai puține resurse și instruire mai puțin cuprinzătoare referitoare la diferitele mărci; este practic imposibil trainingul complet al unui tehnician pentru întreaga gamă de UPS-uri a fiecărui producător, mai ales că produsele UPS sunt actualizate permanent.

Opţiunea 3: Întreținere proprie

Pentru organizațiile care au suficiente capabilități electrice și de siguranță interne, întreținerea propriilor UPS-uri poate avea sens din punct de vedere economic. Succesul autoîntreținerii depinde de planificarea și punerea în aplicare a întreținerii preventive de rutină, precum și de gestionarea proactivă a articolelor cum ar fi bateriile și condensatoarele.

Opţiunea 4: Timp și material

Întreținerea UPS-ului în modul “Plătești pe măsura ce folosești” (Pay as you go) poate fi uneori potrivită, mai ales dacă UPS-ul este vechi și nu are contract de service disponibil. Cu toate acestea, pentru configurațiile de UPS-uri complexe, multi-modul sau redundante această abordare nu este înțeleaptă din punct de vedere economic. Disponibil la orice oră pentru toți clienții, T&M este de obicei tarifat orar, cu o cerință de minim o oră. Tarifele tind să crească după orele de lucru și în weekend, iar timpii de răspuns nu sunt de obicei garantați. În plus, piesele de schimb pot fi foarte costisitoare, cu un cost pentru plăci obișnuite ale UPS-urilor de 80 kVA trifazate uzuale care costă peste 5.000 de EUR. Modulele de putere pot depăși 9.000 EUR fiecare, de obicei fiind necesare mai multe. Timpii de răspuns nesiguri și expunerea financiară neplanificată la reparații pot face T&M neatrăgătoare, în special la aplicații pentru misiuni critice. Cu toate acestea, poate fi acceptabilă pentru cei ce execută autoîntreținere, în cazul în care UPS-ul nu este utilizat în totalitate sau în cazul în care întreținerea preventivă este efectuată de un furnizor terț și partea de asigurare a unui contract de service este considerată inutilă din motive de auto-asigurare sau din alte motive.

Concluzii

UPS-urile, deși s-au îmbunătățit semnificativ în ultimii douăzeci de ani, sunt dispozitive complexe care necesită neapărat o întreținere de rutină pentru a evita timpii de nefuncţionare cu posibile efecte devastatoare și extrem de costisitoare. Fiecare dintre opțiunile de mai sus prezintă avantaje și dezavantaje pentru operatori care ar trebui să fie conștienți de acestea.

Indiferent de alegere, o anumită formă de întreținere este întotdeauna necesară pentru a minimiza întreruperea activității și costurile cu timpul de nefuncţionare, pentru a spori rentabilitatea investiției și a maximiza durata de viață operațională a UPS-ului.