10.000 de persoane care lucrează în 40 de site-uri principale și o investiție de aproximativ 15 miliarde de lire. Lucrările au început în mai 2009 și, când noul serviciu feroviar va deveni operațional, în 2018, va fi cunoscut drept linia Elizabeth, numită după cel mai longeviv monarh din istoria britanică, Regina Elisabeta a II-a.Linia de metrou va avea peste 100 de kilometri și va străbate centrul orașului Londra de la vest la est, prin tuneluri noi. Pe această linie vor exista 40 de stații, dintre care 10 nou construite. În etapele în care a fost mobilizat necesarul maxim de resurse, proiectul a fost cel mai amplu din Europa, cu 10.000 de lucrători localizați în cele 40 de șantiere. Timp de trei ani, opt “cârtițe”- mașini gigant de forare a tunelului (TBM) au săpat sub străzile Londrei pentru a putea fi construiți 42 de kilometri de tunel de cale ferată.

Fiecare “cârtiță” cântărea peste 1.000 de tone și avea 150 de metri lungime, devenind astfel o uzină subterană deservită de echipe specializate a câte 20 de persoane, care au lucrat în schimburi non-stop, în perioada mai 2012 – mai 2015. De asemenea, peste 200.000 de segmente de tunel au fost utilizate pentru a alinia galeriile pe o lungime 42 de kilometri.

Experții în construcții subterane din cadrul Diviziei aferente de la BASF au lucrat îndeaproape cu antreprenorii principali pe parcursul întregului proiect. În plus, BASF a oferit consultanță înalt specializată pentru secțiunile în care s-a folosit beton torcretat (SCL), permițând astfel realizarea lucrărilor fără întreruperi și cu eficiență maximă.

Tom Lawson

“Condiționarea solului după excavare a fost esențială pentru a facilita procesul de construcție și pentru a ne asigura că programul de execuție al tunelului se derulează conform planificării inițiale”, a explicat Richard Foord, Project Manager în cadrul Diviziei de produse chimice pentru construcții din cadrul BASF. Datorită aderenței sale sporite, MasterRoc ACP 143, un polimer destinat condiționării solurilor argiloase, a permis acestui tip de sol dificil să se fărâmițeze și să evite aglomerarea, ceea ce a facilitat procesul de excavare, care s-a putut derula în mod continuu. Ocazional s-a folosit și un alt agent de condiționare a solului – MasterRoc SLF 41 – în profilurile de sol formate din nisipuri și pietrișuri. “Prin folosirea acestor agenți de condiționare s-a obținut un amestec cu permeabilitate scăzută și caracteristici plastice ce au permis extragerea ușoară a materialului excavat”, a detaliat Foord.

De asemenea, în cadrul proiectului Crossrail a fost utilizat și BASF MasterRoc SA 160, un aditiv accelerator de priză pentru pentru beton torcretat.

Tom Lawson

Betonul torcretat de înaltă calitate și durabilitate a devenit o componentă esențială în lucrările subterane pentru stabilizarea solurilor

Utilizarea a peste 60.000 de litri de MasterRoc SA 160 a permis crearea unei structuri de ultimă generație, cu o reducere substanțială a costurilor, a timpului de execuție, a riscurilor pentru sănătate și siguranța muncii, precum și a impactului asupra mediului, comparativ cu amestecurile uscate convenționale.

La tuneluri au fost folosite și peste 800 de tone de BASF MasterSeal 345, o membrană hidroizolantă aplicată prin pulverizare, care a contribuit la obținerea unor structuri reprezentative la scară mondială, cu o durată de viață proiectată de 120 de ani. Proiectul va deveni operațional la sfârșitul anului 2018 – aproximativ 200 de milioane de pasageri vor utiliza anual linia Elizabeth. Până în prezent, proiectului Crossrail a permis derularea a peste 600 de stagii de pregătire profesională (internship-uri).

Portofoliul de produse Master Builders Solutions cumulează expertiza BASF în domeniul construcțiilor, atât pentru lucrările noi cât și pentru întreținere, reparații și renovări ale structurilor existente.

La baza soluțiilor Master Builders stau know-how-ul și experiența unei comunități globale de experți în construcții de la BASF. Elemente esențiale din portofoliul BASF sunt îmbinate pentru a face față provocărilor specifice din domeniul construcțiilor. Specialiștii BASF colaborează interdisciplinar, indiferent de regiunile în care se află, și se bazează atât pe experiența câștigată din participarea la numeroase proiecte de construcții la nivel mondial, cât și pe cunoașterea aprofundată a cerințelor la nivel local în ceea ce privește clădirile, dezvoltând inovații care să contribuie la creșterea succesului și durabilității construcțiilor.

Crossrail

Portofoliul amplu de soluții Master Builders Solutions cuprinde aditivi pentru beton, aditivi pentru ciment, soluții pentru construcții subterane, soluții de hidroizolare, etanșanți, soluții de reparații și protecții pentru beton, mortare de performanță, precum și soluții pentru pardoseli performante.

Echipa globală pentru construcții subterane BASF

Cu echipa sa globală dedicată construcțiilor subterane, BASF este unul dintre liderii mondiali în furnizarea de soluții fiabile și orientate către clienți, axate pe nevoile din industria de tuneluri și în industria minieră.